Harddisk im için sağlık durumuna kötü %13 diyor

Hardware (Donanım) konusunda bilgi paylaşım alanıdır.
Cevapla
Kullanıcı avatarı
Email Bot
Kilobyte2
Kilobyte2
Mesajlar: 397
Kayıt: 20 Mar 2022, 23:50
Teşekkür etti: 2 kez
Teşekkür edildi: 35 kez

Harddisk im için sağlık durumuna kötü %13 diyor

Mesaj gönderen Email Bot »

Merhaba bir sorum var.Ben bilgisayar programcısıyım işim gereği sadece visual studio ve sql kullanıyorum. Oyun oynamıyorum bilgisayarım amd ryzen 3.2 16gb ddr4 ram 220gb ssd msdi a320ma-pro anakart var. Ssd yetmiyor ve harddisk sentinel de baktığımda harddiskim için sağlık durumuna kötü %13 diyor.

Ben şimdi hem yüksek kapasiteli olsun diye başladım 1tb 7200 rpm wd blue 64mb cache sata3 hdd araştırmaya..Ancak çoğu yerde herkes ssd al ssd al diyip duruyor.Ya tamam ssd alalımda hem çok düşük hemde çok pahalı şimdi sorularım şunlar

eğer ssd yerine 1 tb alsam bilgisayarım şu anki hızından %50 hız kaybedermiyim ?
eğer değilse 1 tb diski kasa içinde sata 3 bağlamakla diski usb 3.0 harici bir disk kutusundan kullanmak arasında fark varmı ?

son sorumda diskim için %13 kötü diyor 55TB veri yazmışım ve 1000 gün bitmiş kalan ömrü 15 gün diyor şimdi 15 gün sonra ssd çalışmayacakmı ? yoksa formatla düzelirmi ? benim bildiğim ssd 5-10 yıl gidiyor ben bunu alalı 3 yıl oldu.
Kullanıcı avatarı
velociraptor
Yottabyte4
Yottabyte4
Mesajlar: 53922
Kayıt: 14 Mar 2006, 02:33
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 19742 kez
Teşekkür edildi: 11975 kez

Re: Harddisk im için sağlık durumuna kötü %13 diyor

Mesaj gönderen velociraptor »

SSD ömürleri marka ve modele ve hatta kapasitesine göre değişir. Mesela Samsungun 860 EVO 512 GB SSd lerine verdiği yazma garantisi 300 TB. Yazma garantisinin sona ermesi SSD nin kullanılmayacak olması anlamına gelmez , bu ortalama garanti süresidir bu süreden sonra SSD yi 10 yıl kullananlar var 7200 rpm li Mekanik sabit diskler hız olarak 5400 rpm lere göre en az %20 - 30 hızlı çalışırlar ve SSD ile sadece açılışta farkı hissedersiniz, Öyle %50 yavaşlık gibi abartı bir yavaşlık oluşmaz.Diski sata 3 bağlamakla diski usb 3.0 harici bir disk kutusundan kullanmak arasında fark vardır , veri aktarım hızlarına baktığımızda SATA 3 ün çok daha hızlı olduğunu görürüz. USB 3.0 teorik hızı 4.8 Gbit/s tır lakin tam olarak bu hızı veremez, sata 3 ise 6 Gbit/s. hız verir ve bunu genelde kullandırtabilir. SATA 3 kablosu ve USB 3 veri aktarımı için kullanılan iki farklı teknolojidir. SATA 3, dahili sabit sürücüleri ve SSD'leri bir anakarta bağlamak için kullanılırken USB 3, sabit sürücüler, flash sürücüler ve diğer çevre birimleri gibi harici aygıtları bir bilgisayara bağlamak için kullanılır.SATA 3'ün kablolu bir teknoloji olduğunu, yani sabit sürücüyü veya SSD'yi anakarta bağlamak için bir kablo gerektirdiğini unutmamak da önemlidir. Öte yandan USB 3 kablosuzdur, yani kabloya ihtiyaç duymadan harici cihazlara bağlanabilir.

Özetle SATA 3, dahili sabit diskler ve SSD'ler ile bilgisayar arasında veri aktarımı için genellikle USB 3'ten daha hızlıdır. Ancak gerçek aktarım hızı, sabit sürücünün ya da SSD'nin kendi hızına da bağlıdır.
Kullanıcı avatarı
ozgutozkan
Kilobyte4
Kilobyte4
Mesajlar: 682
Kayıt: 27 Mar 2022, 20:07
Teşekkür etti: 164 kez
Teşekkür edildi: 248 kez

Re: Harddisk im için sağlık durumuna kötü %13 diyor

Mesaj gönderen ozgutozkan »

Bilgisayara ssd yerine hdd takarsan yapacağın bundan sonraki iş var oda performans farkını görünce ssd almak olur.
Kullanıcı avatarı
burak35
Zettabyte3
Zettabyte3
Mesajlar: 17562
Kayıt: 07 Eki 2016, 13:06
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 10123 kez
Teşekkür edildi: 11785 kez

Re: Harddisk im için sağlık durumuna kötü %13 diyor

Mesaj gönderen burak35 »

Hdd sağlığı %13 olması sorun teşkil etmez. Sağlık %0 bile olsa Ssd veya Hdd sorunsuz çalışabilir. Burada önemli olan hızı.
Hız 5 10 Mb seviyelerine düştü mü? Ve diskin içinde değerli veri varmı? Eğer Diskin hızı çok düştüyse ve içinde değerli veri varsa,
Diski değiştirmenizi ve içindeki verileri yedeklemenizi öneririm.

Hdd takmak sistem hızını çok etkilemez çünkü sistem Ssd ye kurulmuş. Ssd nin hızı ne ise o hızı alırsınız.
Hdd i anakarta sata portu üzerinden yada usb protu üzerinden bağlamak elbette fark eder. Hdd alırsanız sata portu üzerinden anakarta bağlayın.
Kullanmış olduğunuz a320 serisi anakartta 4 tane sata potu olması lazım. Buda 4 tane 2.5 yada 3.5 inç Disk bağlayabilirsiniz demek,
Ssd yada Hdd farketmez.

55 Tb veri yazmanın Hdd de bi önemi yok. Çünkü veri yazma sınırı yok Ssd gibi. İsterseniz 55 Tb değil 555 Tb veri yazın.
Buarada önemli olan diskin darbe almaması. Darbe alırsa gümleyebilir. O zaman geçmiş olsun deriz.
Disk sağlığına Hd sentinel ile baktınız sanırım. O tarz programlar ortalama tahmin eder ve bir veri verir.
Disk 15 günden daha kısa süredede bozulabilir. 15 günden daha fazlada 15 hafta 15 ay hatta daha fazlada çalışabilir. Bunu kimse bilemez.
Mekanik sonuçta. Birde önemli olan diskte Bad sector dediğimiz sorun bozuk alan varmı? Donanımsal olarak varsa zaten düzeltme şansınız yok.
Yazılımsal olarak varsa, Uzun süreli format LLF yada diğer adıyla Low level format ile belki düzelebilir. Ama o kadar uğraşmaya bence değmez.

Son olarak eğer alacaksanız Ssd alın. Ssd ler Hdd lere göre evet biraz daha pahalıdır. Ama daha hızlıdır.
Üstelik darbeden falanda etkilenmezler mekanik olmadıkları için. Hdd silinse bile kurtarılmasını istediğiniz verileriniz varsa,
Yada ucuza düşüyorsa yada film müzik arşiviniz varsa alınır. Bunun haricinde bence asla Hdd alınmaz.
Marka model olarak Samsung evo yada Crucial MX500 serisi önerebilirim. Bunlar çok çok iyi. Ama fiyatlarıda biraz tuzlu olabilir.

Nacizane bir tavsiye olarakta yapabilirseniz anakartı yükseltmenizi öneririm. a320 işinizi yine baya görür.
Ama ryzenlerin giriş seviyesi bi anakartı olduğu için ileride yükseltme yapmak isterseniz zorlanabilirsiniz.
Çünkü daha yeni ve üst seviye cpu ve gpu ları desteklemeyebilir. Bunuda yapabiliyorsanız b450 yada a520 serisi yapmaya çalışın.

Bunlarda Önerebileceğim Ssd ve Hdd ler. Buradan bakarsınız fiyatlarına özelliklerine.
Ssd ler
https://www.epey.com/depolama/e/YTo5Ont ... 6QVNDIjs=/

Bunlarda Hdd ler
https://www.epey.com/sabit-disk/e/YToxM ... OkFTQyI7=/

Hdd alınacaksa kesinlikle Seagate alınmamalı. Kısa sürede bozulabiliyor ve dayanıksızlar.
Kullanıcı avatarı
velociraptor
Yottabyte4
Yottabyte4
Mesajlar: 53922
Kayıt: 14 Mar 2006, 02:33
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 19742 kez
Teşekkür edildi: 11975 kez

Re: Harddisk im için sağlık durumuna kötü %13 diyor

Mesaj gönderen velociraptor »

Resim

SSD nin hangi türünü alacağı da önemli bence mesela şu an kullandığım Laptop 11 yıllık oldu artık buna 8. yılında üstteki SSD yi taktığımda hemen hemen hiç performans farkı oluşmadı çünkü bendeki HDD 7200 Rpm lik ti, haa Nvme takarsa iş değişir.
https://www.sordum.net/60311/nvme-ssd-m ... i-farklar/
Kullanıcı avatarı
burak35
Zettabyte3
Zettabyte3
Mesajlar: 17562
Kayıt: 07 Eki 2016, 13:06
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 10123 kez
Teşekkür edildi: 11785 kez

Re: Harddisk im için sağlık durumuna kötü %13 diyor

Mesaj gönderen burak35 »

a320 anakartlarda Nvme portu yoktu galiba. Ama sata 3 portuna takacağı bi Ssd baya işini görür sanırım.
Kullanıcı avatarı
TRWE_2012
Zettabyte1
Zettabyte1
Mesajlar: 15170
Kayıt: 25 Eyl 2013, 13:38
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 2511 kez
Teşekkür edildi: 5317 kez

Re: Harddisk im için sağlık durumuna kötü %13 diyor

Mesaj gönderen TRWE_2012 »

burak35 yazdı: 12 Oca 2024, 11:26
Sağlık %0 bile olsa Ssd veya Hdd sorunsuz çalışabilir.
Burada yanılıyorsun...

Eğer sağlık %50'in altına inmişse mekanik diskler'de fiziki bir hasar gelmiştir.

Örnek ; benim eski sistemim olan HP CompaQ Presaria C700 (16 sene dayandı bu bir rekor notebook dünyasında) sisteminin FİJİTSU markalı 5400 RPM'li S-ATA II girişli 160 GB'lı MBR Ön yükleme kesimine sahip HDD , 60.000 saati geçtikten sonra "Uçtan Uca Hatası" ile "CRC2 hatası" verdi.Sağlık bir anda %60'tan % -13 geriledi.... Aynısı USB HDD Toshiba (250 GB - S-ATA II) yaşandı ondan sağlık %10 ....

Çalışıyorlar : EVET

Veri Aktarma (Okuma/yazma) : EVET

Veri Kurtarma Olanaklı mı? : EVET

Rahat Ve Sorunsuz Kullanam : HAYIR

İşte itiraz ettiğim cümlen bu "sorunsuz çalışabilir."

Hasarlı bir diski, sistemi (kararlı çalışan SSD'li bir sistemi kararsız hale getirebilmekte başıma geldi yeni donanımda (Lenovo) ) bozabilir.

Ayrıca HDD Çalışma Saati Rekoru bende.....!!! 64.000 saat.....

İnternette bugüne kadar ben hariç bu yüksek saat çalışma değerine sahip başka bir HDD yok ...Onun için rekor bende.....
Kullanıcı avatarı
burak35
Zettabyte3
Zettabyte3
Mesajlar: 17562
Kayıt: 07 Eki 2016, 13:06
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 10123 kez
Teşekkür edildi: 11785 kez

Re: Harddisk im için sağlık durumuna kötü %13 diyor

Mesaj gönderen burak35 »

Seninki çok çok eski bir disk ama. Birde marka iyi değil. Fujitsu yani? Ne kadar iyi olabilir.
Benimki gibi Samsung Harddisk olsaydı iş değişebilirdi belki. Tabikide markayı yada donanımınıda kötülemiyorum yanlış anlama.
Mesela benim Bilgisayarın içinden çıkan 14 senelik Eski Harddisk Samsung 25 bin kez Darbeye maruz kalmış?
Ama buna rağmen takır takır halen daha sorunsuz bir şekilde çalışıyor tabikide. Haaa Nedir? Arayüz Sata 2 olduğu için hızı biraz düşük tabi.
Kullanıcı avatarı
TRWE_2012
Zettabyte1
Zettabyte1
Mesajlar: 15170
Kayıt: 25 Eyl 2013, 13:38
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 2511 kez
Teşekkür edildi: 5317 kez

Re: Harddisk im için sağlık durumuna kötü %13 diyor

Mesaj gönderen TRWE_2012 »

burak35 yazdı: 20 Oca 2024, 16:05
Mesela benim Bilgisayarın içinden çıkan 14 senelik Eski Harddisk Samsung 25 bin kez Darbeye maruz kalmış?
Sen diske dayak mı? attın çalışmıyor diye...25bin darbe biraz fazla değil mi?
Kullanıcı avatarı
burak35
Zettabyte3
Zettabyte3
Mesajlar: 17562
Kayıt: 07 Eki 2016, 13:06
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 10123 kez
Teşekkür edildi: 11785 kez

Re: Harddisk im için sağlık durumuna kötü %13 diyor

Mesaj gönderen burak35 »

Ben biraz fazla hor kullandım laptopu. :) En basitinden bayreuth dan arkadaş geldi. Mesela dağ köyünde iş bulmuş.
Hem kahvaltı hemde kebap yapıyorlar. Abi ben şurada çalışıyorum hadi gel dedi ısrar etti. Mesela oraya bile gittim.
Tabi yaşadığım yerde şehir dışında kalıyordu onun olduğu yer. Laptopuda getir diyince götürdüm tabi. İyide oldu.
Tabi Arada kazların ördeklerin hain saldırılarınada maruz kaldık. :d Biara tavus kuşu falan kovaladı. Güzel oldu eğlenceli geçti ama.
Arada lahmacunumuda yedim mis gibi. :)
Cevapla