YÖK'ün Cumhurbaskanı Sezer'e sundugu rapora göre üniversiteye giriste ÖSS'nin kaldırılması için adım atılıyor.
Üniversiteye giriste yeni model
Yüksekögretim Kurul (YÖK), üniversiteye yerlestirmelerde ilk olarak "Ortaögretim Bitirme Sınavı"nı ardından da özel yetenek ve sınavsız geçis hariç iki ayrı sınavı öngören modele son seklini verdi.
YÖK, 2006 yılının haziran ayında açıklanan "Türkiye'nin Yüksekögretim Stratejisi" adlı rapora ögretim üyesi, üniversite idari personeli, ögrenci, bürokrat ve is dünyasından 7 aylık süreçte alınan görüsler çerçevesinde son seklini verdi.
Raporun son sekli YÖK Baskanı Prof.Dr. Erdogan Teziç tarafından dün aksam saatlerinde Cumhurbaskanı Ahmet Necdet Sezer'e sunuldu.
YÖK'ün haziran ayında açıkladıgı ve Ögrenci Seçme Sınavı'na yönelik sert elestiriler ile üniversiteye giriste yeni bir modelle dikkat çeken raporun son seklinde de yeni model korundu.
ÖSS DERSHANEYİ DAHA DA ÖNE ÇIKARDI
Raporun "Üniversiteye Geçiste Yeni Sınav ve Yerlestirme Önerisi" baslıklı bölümde, yüksekögretime giris sınavının kısa tarihçesine deginilirken, 2006 yılında uygulamaya konulan ÖSS'nin "dershane faktörünü" azaltmak amacıyla getirildigini ancak tersi bir sonuç yaratarak "okulları devre dısı bıraktıgı", dershaneyi daha da öne çıkardıgı kaydedildi.
su anda uygulanmakta olan sistemin, bazı sorunlara çözüm getirebilecegi ancak uzun erimde sorunların çözümünde yeterli olmayacagı vurgulanan raporda, ÖSS'nin en olumsuz yönlerinden birinin, çoktan seçmeli test yöntemini uygulama zorunlulugu oldugu kaydedildi.
"Getirilecek yeni sistem, en azından asamalı olarak, çoktan seçmeli soruların yanında açık uçlu soruların da yer almasını imkan vermelidir" denilen raporda, ÖSS'nin diger bir olumsuzlugunun da tüm alanlara neredeyse aynı sorunların sorulmasından kaynaklandıgı belirtildi.
İnsaat mühendisligine girecek ögrenciyle tıp ya da psikoloji lisans programına gidecek ögrencilerin, aynı tür soruları seçmesinin savunulamayacagını ifade edilen raporda, yeni bir sistem önerisinin söz konusu olumsuzlukları dikkate alarak düzenlenmesi gerektigi bildirildi.
Cumhurbaskanı Sezer'e sunulan raporda, ÖSS'nin olumsuzluklarını ortadan kaldırmaya öngören yeni bir modele de yer verdi. Yeni modelde, üniversiteye geçis sürecinin önkosulu, istisnasız tüm lise mezunu ögrencilerin "Ortaögretimi Bitirme Sınavı" girmesine baglanıyor. Bu sınavın ardından 4 ayrı yolla üniversiteye yerlesme imkanı getirilen sistemde, "Ortaögretimi Bitirme Sınavı"nın ardından gerekli sartları tasımalı durumunda isteyen ögrenciler sınavsız geçis yöntemiyle 2 yıllık meslek yüksekokullarına yerlesebilecek. Yine "Ortaögretimi Bitirme Sınavı"nın ardından üniversitelerin özel yetenekle ögrenci alan bölümlerine girebilmek için özel yetenek sınavına da basvurulabilecek.
YENİ MODELİN BELİRLEYİCİ SINAVLARI
su andaki sistemde de uygulanan sınavsız geçis ile özel yetenek sınavının dısında ögrenciler, üniversitelerin 2 yıllık önlisans ve 4 yıllık lisans programlarına girmek için iki ayrı sınav türünde yarısmak zorunda.
ÖNLİSANS VE BAZI LİSANS PROGRAMLARI İÇİN TDSS
Raporda üniversitelerin iki yıllık önlisans programları ile bazı lisans programları için ögrencilerin Temel Düzey Seçme Sınavı'na (TDSS) girmesi öngörülüyor.
Tüm lise türlerinin ortak müfredatına dayalı ve 2006 yılından önce uygulanan ÖSS'ye benzeyen bir sıralama sınavı seklinde erçeklestirilecek TDSS'de baraj puanı uygulaması olmayacak.
Ögrenciler TDSS puanlarına paralel olarak YÖK tarafından belirlenen 2 yıllık meslek yüksekokulları ile bazı 4 yıllık lisans programlarına basvuracak, ÖSYM de adaylar arasında yerlestirme yapacak.
HUKUK, TIP, MÜHENDİSLİK İÇİN DDSS
Üniversitelerin tıp, mühendislik, hukuk gibi "iyi derecede temel donanımı" öngören bölümlerinde egitim almak isteyen ögrenciler ise yeni sisteme göre, Ders Düzeyi Seçme Sınavı'na (DDSS) girmek zorunda. Raporda, "sıralama niteliginde, ileri düzeyde" bir sınav olarak tanımlanan DDSS'nin haziran ayının ikinci yarısında, birbiri ardından gelen haftalarda dört asamada gerçeklestirilebilecegi kaydedilirken, asamaların "matematik, sosyal bilimler, fen bilimleri ve Türkçe-yabancı dil" ile ilgili ders düzeylerindeki sınavlar olacak.
Yerlestirmelerde, puan türü basarısı yerine ilgili programın matematik, sosyal, fen ya da Türkçe-yabancı dil agırlık olmasına bakılarak belirlenecek derslerdeki basarı puanı esas alınacak. Raporda, "Sözgelimi, Tıp Fakülteleri; matematik, biyoloji, kimya ve Türkçe, İnsaat Fakülteleri; matematik, fizik ve Türkçe, Temel Bilimler alanında Fizik lisans, fizik ve matematik ders basarıları esas alınabilir" denildi. Yeni sisteme göre, ögrenciler dört asamalı DDSS'nin tüm asamalarına ya da bir sınav asamasındaki tüm derslerin sınavına girmek durumunda kalmayacak; istedigi bölümün ders agırlık niteligine göre belirlenen asamasına girebilecek ya da o asamadaki bir dersin sorularına yanıt verebilecek.
DDSS SINAV SİSTRESİ AZALTACAK
Raporda tıp, mühendislik, hukuk gibi alanlara yerlesilmesini saglayacak DDSS'nin geçmiste uygulanan sınavlara göre daha kapsamlı ve güvenilir olacagı kaydedildi. Sınav sürelerinin ve zaman içinde yayılımının artmasıyla sınavın zamana karsı bir yarıs olmaktan uzaklasacagı, ögrenciler üzerinde yaratacagı stresi azalacagı belirtilen raporda söyle denildi:
ÜNİVERSİTELER İSTEDİĞİ ÖĞRENCİYİ ALABİLECEK
"Böyle bir sistem içinde üniversiteler ve bölümler hangi nitelikte ögrencileri alabileceklerini kendileri kararlastırabileceklerdir. Bu yöntem, seçilen ögrenci ve verilen programların uyumunu kolaylastıracagı gibi, üniversitelerin ve bölümlerin kendilerini farklılastırmasına da olanak verecektir.
DERSHANE GEREKSİNMESİ ARTMAYACAK
Ayrıca bu sistem, dershane gereksinmesini artırmayacak ve belki de ögrenciler daha az alandan sorumlu olacagı için sınava gireceklerin sayısı azalacaktır."
AÇIK UÇLU SORULARDA SORULABİLECEK
Raporda yeni sisteme sema seklinde de yer verilirken, faydaları arasında "ortaögretimde, okuldaki egitimin öne çıkarılması, dolayısıyla ortaögretimde niteligin artması" ile "çoktan seçmeli soru türüne bagımlılıktan kurtulma fırsatı" da sayıldı.
Raporda, kamuoyundan yeni modele gelebilecek tepkiye de dikkat çekildi. Sistemin "2-3 haftalık sınavlar zinciri" ve ÖSYM'nin yükünü artırması nedeniyle ilk asamada tepki alabilecegi vurgulanan raporda, "Ancak önerilen sistemin avantajları, bu yeni yüklerin tasınmasına degecektir" denildi.
www.sabah.com.tr
Üniversiteye girişte yeni model
- velociraptor
- Yottabyte4
- Mesajlar: 50511
- Kayıt: 14 Mar 2006, 02:33
- cinsiyet: Erkek
- Teşekkür etti: 9965 kez
- Teşekkür edildi: 8048 kez