geia'nin gectigimiz sene, fizik hizlandirici kartlardan ve bu kartlarin oyunlara katacagi gercekcilikten söz etmesinden bu yana, ATI ve Nvidia cephesinden bir cok aciklama ve demo gösterileri geldi. ATI ve Nvidia, fizik islemlerindeki hizlandirmanin, oyunlara cok sey katacagi konusunda Ageia ile hemfikirler. Fakat ATI ve Nvidia, fizik islemlerinde hizlandirmanin fizik kartlari olmadan da yapilabilecegini, su anki ekran kartlarinin, 3B hesaplamalar yaninda fizik islemlerinide yapabilecek kabiliyette oldugunu belirtiyorlar. Ayrica ekran kartlarinin PhysX'den cok daha hizli bir sekilde fizik islemlerini hesaplayabilecegini de aciklamalarina eklemeyi unutmuyorlar.
Ekran karti ile fizik hesaplari konusunda atilmis en önemli adim, Max Payne ve Half Life 2 gibi oyunlarin kullandigi Havok fizik motorunun sahibi olan Havok'dan geldi. Havok, gelistirdigi Havok FX fizik motoruyla, ekran kartlarinin Shader Model 3.0 hesap ünitelerinin, fizik hesaplarinda kullanilabilmesine olanak veriyor. ATI Crossfire veya Nvidia SLI sistemlerde, ekran kartlarindan biri fizik hesaplari icin kullanilirken digerinin de 3B grafik hesaplamalari yapmasi, Havok FX ile mümkün.
ATI, gectigimiz günlerde Havok FX kullanarak bir dizi demo gösterimi yapti. ATI'nin Havok FX'den yararlanan demolar göstermesi ayrica Nvidia ve Havok FX yakinlasmasinin ATI'yi saf disi eden bir yakinlasma olmadigini gösteriyor. Zira Nvidia'nin bazi aciklamalari, ATI kartlarin Havok FX'den yararlanamayacaklari izlenimi yaratmisti.

ATI'nin Intel Core 2 Duo platformu üzerine kurulu "Boundless Gaming" cözümü (2 adet X1900XTX CF arasina fizik islemleri icin tek X1600Pro)
ATI'nin "Boundless Gaming" (Sinirsiz, sonsuz oyun) ismini verdigi sistem ayni anda 3 ekran kartina kadar destek vermekte. ATI, ekran kartlarinin 2 tanesi CF modunda 3B grafik islemlerin altindan kalkarken digeri fizik islemlerini yapacak sekilde 2+1 veya biri 3B grafik isleriyle ugrasirken digeri fizik islemlerini hizlandiracak sekilde 1+1 modlarinda calistirilabilmesine olanak veriyor.

Kullanicilar böylece ellerindeki X1000 serisi eski ekran kartlarini fizik karti olarak görev yapacak sekilde, yeni aldiklari üst seviye ATI ekran kartlarinin yaninda kullanabiliyorlar. kartlarin farkli olabilmeleri kullanicilar acisindan oldukca yararli. Zira oyunlarda yüksek 3B deneyim icin alinan bir X1900XTX'in yanina fizik hizlandirma icin bir X1900XTX daha almak zorunda birakilmak, yüksek maliyet nedeniyle bir cok kullanicinin mutsuz olmalarina neden olacakti.
ATI, X1900XTX grafik kartinin günümüz PPU'larindan (Fizik islemcisi) 9 kat daha hizli oldugunu belirtiyor. Burada direk ismi gecmesede söz edilen fizik islemcilerinin, Ageia'nin PhysX fizik islemcileri oldugunu düsünmemek elde degil. Bu senenin sonlarina dogru veya 2007'nin baslarinda görebilecegimiz Havok FX fizik motorundan yararlanan oyunlar, hem kullanicilarin ellerindeki teknolojiden daha verimli yararlanmalarini hem de grafik karti üreticilerinin kullanicilara 1 den fazla grafik karti satin almasi icin yeni bir bahane daha sunabilmelerini saglayacak.
ATI ve Nvidia gibi büyük üreticilerin de fizik hizlandirma isine girmeleri, düsük performans gösteren ve bazi uyum sorunlari bulunan PhysX fizik kartlarinin üreticisi Ageia'nin canini oldukca sikacak bir gelisme. Eger Ageia, yasanan bu olumsuzluklari asamaz ise ATI ve Nvidia icin Ageia'i saf disi birakmak, kücük bir cocugun elindeki sekeri almak kadar kolay olacak.
Daha ayrintili bilgilere ve ATI'nin sunumu esnasinda cekilmis fotograflara ulasmak icin hardocp.com sayfalarini ziyaret edebilirsiniz.

