
Türk Telekom'un ADSL internette en düsük hız ve en düsük kotalı paketinin fiyatı 29 YTL. Ancak, sabit ücret "zorunlulugu" bu faturayı 45 YTL'ye kadar çıkarıyor. Üstelik bu teknik olarak da gereksiz.
Tüketici isterse telefon hizmeti almadan da ADSL internet abonesi olabilir. Ya da var olan telefon aboneligini iptal ettirse de ADSL hizmeti almaya devam edebilir.
Ancak TT'nin uygulamaları nedeniyle aboneler sirketin kasasına milyon YTL'ler bırakıyor.
Son 4 yılda ADSL abone sayısı 100 kat arttı. Ama internet için telefon zorunlulugu hâlâ devam ediyor. Tüketici telefon kullanmasa bile bir yılda cebinden 180 YTL fazla para çıkarken, Türk Telekom'un teknik olarak gerekmemesine karsın zorunlu tuttugu telefon aboneligi, sirkete yılda 1 milyar YTL'ye yakın gelir saglamaya devam ediyor. Uzmanlara göre Türk Telekom'un (TT) ADSL'ye abone olmak için, ev ya da is telefonu aboneligini zorunlu tutması, aslında teknik olarak gerekli degil. Fakat TT'nin TTNet aracılıgıyla bunu zorunlu tutması, tüketiciyi ev veya is telefonunu kullanmasa dahi aylık 15 YTL'yi bulan sabit ücret ödemek zorunda bırakıyor. Bu konuda abonelerin bireysel olarak tüketici mahkemelerine açtıgı davalardan ise su ana kadar genel uygulamayı degistirecek bir sonuç alınamadı. Ancak 5 milyonu bulan ADSL abonesi ve yeni abone olacaklar, almak istedikleri bu internet hizmeti için sabit ücret ödemek zorunda olmadıklarından habersiz.
Söz konusu uygulamadan rahatsız olan Serbest Telekomünikasyon İsletmecileri Dernegi, Netone Telekom, Tellcom İletisim Hizmetleri, Dogan İletisim, Koçnet ile Doruk İletisim bir çalısma grubu olusturularak "Genisbant Erisimin Yaygınlastırılması ve Rekabet Kosullarının İyilestirilmesi" konulu bir rapor hazırlandı. Raporda su noktalara dikkat çekiliyor:
- Telekomünikasyon Kurumu'nun sadece ADSL aboneligini içeren ve Yalın DSL olarak adlandırılan bir düzenlemesi bulunmuyor. Bu yüzden ADSL abonesi olanlar telefonlarını hiç kullanmasalar dahi sabit ücret ödemek zorunda kalıyorlar.
- TT, TTNet ile internet pazarının yüzde 97'sine sahip durumda. Ama genisbant interneti saglamanın tek yolu ADSL degil.
- Dünyadaki her 3 internet kullanıcısının biri kablo ile internete baglanıyor. Bu oran Türkiye'de yüzde 2'nin altında.
HUKUKİ DURUM KARIsIK
TT yasal olarak tarifelerini Telekomünikasyon Kurumu'na (TK) onaylatmak zorunda. Ancak TT, TK'nin onayına sundugu telefon ve ADSL internet hizmetleri için ayrı ayrı degil, tek bir tarife hazırlıyor. Bu da ADSL tarifeleri açısından fiyat konusunu kamuoyunda tartısmalı duruma getiriyor. Avrupa'da da ADSL hizmetini veren sirketlerde telefon zorunlulugu olan uygulamalar bulunuyor. Fakat buralardaki internet kullanıcıları telefon (ses) aboneligi karsılıgında "sabit ücret" degil, "kablo kirası" adı altında bir ücret ödüyor. Dolayısıyla Avrupalı tüketici, hangi hizmet için ne kadar ödedigini daha net bir sekilde görebiliyor
TÜKETİCİ HAKKINDAN HABERSİZ
ADSL abonesi olmak isteyen kisilere, internet baglatmak istedikleri telefon numarası soruluyor. Eger sabit telefon aboneligi yoksa, karsısına telefon aboneligi sözlesmesi çıkarılıyor. Teknik anlamda telefon aboneligi gerekli olan bir uygulama degil. Ancak tüketici bu konudaki haklarını yeterince bilmiyor. 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun'un 5. maddesi geregince bir mal veya hizmetin satısı baska bir mal veya hizmetin satın almasına baglanmayacagı için tüketicinin telefon hattından bagımsız ADSL aboneligi hakkı bulunuyor. Hatta bu konuda geçen yıl Kocaeli Tüketici Mahkemesi'nde kazanılan bir dava da var. Bu karar halen geçerli. Fakat ADSL'de 'keyfi' uygulamalar devam ediyor.
Cumhuriyet