Excel puf noktalari

Excel, Word, Access, Power Point programlarıyla ilgili ipuçları ve bilgi paylaşım alanıdır.
Cevapla
Kullanıcı avatarı
velociraptor
Yottabyte3
Yottabyte3
Mesajlar: 28216
Kayıt: 14 Mar 2006, 02:33
cinsiyet: Erkek

Excel puf noktalari

Mesaj gönderen velociraptor » 16 Mar 2006, 22:49

Arkadaslar bildiginiz üzere uzun yazilardan nefret ederim fakat bu tarz excel püfleri bulmak oldukca zor o nedenle nereden Alindigini bilmedigim bu excel püflerini burada vermeyi uygun gördüm.
1-OTOMATiK KAYDETME: Excel'de calisirken belgelerimizin belirli araliklarla otomatik olarak kaydedilmesini saglayabilir miyizü Araclar*icine Ekle (Tools*Add-Ins) komutunu calistirin. Ekrana gelen diyalog kutusunda Otomatik Kaydet (AutoSave) secenegini isaretleyip Tamam dügmesine basin. Artik Araclar (Tools) menüsünü actiginizda Otomatik Kayit (AutoSave) seceneginin eklendigini göreceksiniz. Bu komutu calistirinca ekrana Otomatik kaydetme ayarlarini yapabileceginiz bir diyalog kutusu gelecektir. Otomatik kaydetme araligi ve buna benzer diger bir sürü secenegi buradan ayarlayabilirsiniz.

2-üST VE ALT BiLGi: Excel tablolarimi kagida dökerken üstbilgi ve altbilgi alanlarinda degisik, kendime özel bilgiler yazdirmak istiyorum. Örnegin basilan sayfanin basligi, sayfayi hazirlayan kisinin adi vs.. gibi. Bunu nasil basarabilirimü Excel5.0 ile calisma sayfalarinizi kagida dökerken alt tarafa özel bilgiler yazdirmak istiyorsaniz, Dosya*Sayfa Yapisi (File*Page Setup) komutunu calistirin. Ekrana gelecek olan diyalog kutusunun üstbilgi/Altbilgi (Header/Footer) sekmesine gidin. Burada üstbilgi (header) ve altbilgi (footer) alanlarini özellestirebilir, bu alanlara yazilacak olan bilgileri asagi dogru acilan listelerden secebilirsiniz. Excel 95 sizin icin bir dizi secenek hazirlamistir. Bu secenekler arasinda kendinize uygun olan secenegi bulamazsaniz Özel üstbilgi (Custom Header) veya Özel Altbilgi (Custom Footer) dügmelerinden birine basip ekrana gelecek olan diyalog kutusunda istediginiz özel ayari yapabilirsiniz.

3-SAYILARI BiciMLEME: Bir hücreye yazdigimiz rakamlar bazen ondalik kesir basamakli, bazen TL eklenmis olarak görünüyor. Bazen de yazdiklarim tarihe dönüsüveriyor. Bunun nedeni nedirü Bunun nedeni, sectiginiz hücrelerin biciminin kullanma amacinizdan farkli bicimlenmis olmasi. Bu durumu düzeltmek icin, hücre veya hücreleri secin, sag fare tusu ile üzerine tiklayip Hücreleri Bicimle (Format Cells) komutuna tiklayin. Karsiniza gelen diyalog kutusunun Sayi (Number) bölmesindeki listede, Genel, Sayi, Para Birimi, Tarih, Zaman gibi secenekler göreceksiniz. Bunlar hücrenin bicimini belirler. Bu diyalog kutusunun sagindaki pencere icinde ise bu bicimlerin farkli türleri yer alir. Her birinin üzerine geldiginizde aciklamasi diyalog kutusunun üzerinde görünür, ama bir örnek vererek konuyu daha iyi aciklayalim: Hücreye yazdigimiz rakamin ondalik kesirden sonra iki hanesinin görünmesini istiyorsak, Hücreleri Bicimle diyalog kutusunda Sayi secenegini secin; Ondalik Yerleri (Decimal places) kismina 2 yazin. Excel ondalik kesrini virgül (,) olarak gösterir. Buradaki 1000 Ayraci Kullan (Use 1000 Seperator) secenegini isaretlerseniz, rakam sondan itibaren ücer hanede bir nokta (.) ile ayrilacaktir (örnegin 345 bin, 345.000,00 olarak gösterilir).

4-PARA BiRiMiNi DEGisTiRME: Para birimi girdigimiz hücrelerde hep TL cikiyor. Bazen para birimi olarak ABD dolari da ($) kullaniyoruz. Hücre bicimlerini kendimiz belirleyemez miyizü Default para birimini Windows 95 belirler. Bunu Denetim Masasi*Bölgesel Ayarlar*Para Birimi (Control Panel*Regional Settings*Currency) bölmesinden degistirebilirsiniz. Ancak yapacaginiz degisiklik tüm belgelerinizi etkiler. Bazi hesap tablolarinda TL, bazilarinda $ isareti kullanacaksaniz, Excel size hücreleri özel olarak bicimleme secenegi sunar. Özel bicimlemek istediginiz hücreleri secip üzerlerine sag fare tusu ile tiklayin ve Hücreleri Bicimle*Sayi (Format Cells) komutunu calistirin. Karsiniza gelen diyalog kutusunun Sayi (Number) bölmesine girip listeden istege Uyarlanmis'i (Custom) secin. Tür (Type) kisminin altindaki listede bazi hazir rakam formatlari göreceksiniz. Bunlardan sizin icin uygun olanini secin. Örnegin sectiginiz hücrede 3455 yaziyorsa ve listeden #.##0,00 secenegini isaretlemisseniz, gercek ra kam 3.455,00 olarak görünecektir. Rakaminizin nasil görünecegini diyalog kutusunun Örnek (Sample) kisminda görebilirsiniz. Son olarak Tür kisminda görünen bicimin sonuna bir bosluk birakip $ isaretini yazin. Tamam dügmesine tikladiginizda hücrede 3.455,00 $ yazdigini göreceksiniz.

5-DEFAULT AYARLARINI DEGisTiRMEK: Excel'i her actigimda yazitipi, üstbilgi ve altbilgi alanlari, kenar bosluklari, kilavuz cizgileri default olarak geliyor. Bu default degerleri degistiremez miyizü Bu ayarlarin bazilarini Araclar*Secenekler (Tools*Options) komutu ilke acilan diyalog kutusunun cesitli bölmelerinden degistirebilirsiniz, ancak hepsini degil. Bunun daha degisik bir yolu var: Excel'de yeni bir kitap (workbook) acin ve yazitipinden, altbilgi ve üstbilgi alanlarina, kenar bosluklarindan kilavuz cizgilerinin görünüp görünmeyecegine her seyi istediginiz gibi düzenleyin. Sonra bu kitabi Excel programinizin bulundugu klasörün altindaki XLStart klasörüne KiTAP.XLT adiyla kaydedin. (ingilizce Excel 95 kullaniyorsaniz bu dosyayi BOOK.XLT adiyla kaydedin.) Artik Excel'i her actiginizda kendi belirlediginiz default degerlerle karsilasacaksiniz.

6-Excel Sayfasiz Acilsin. Excel'i her actiginizda, karsiniza bos bir kitap sayfasi gelir. Mevcut bir Excel dosyasini acacaksaniz, bu sayfa bosu bosuna acilmis olur. Excel'in sayfasiz olarak acilmasini istiyorsaniz, masaüstünde bir Excel kisayolu yaratin. Bu kisayola sag fare tusu ile tiklayip Özellikler (Properties) komutunu calistirin. Kisayol (Shortcut) bölmesinin Hedef (Target) kisminda yazili program yolunun sonuna /E parametresini ekleyin.

7-ONDALIK VE BASAMAK AYRAcLARI. Excel'de ondalik ayraci default olarak virgül (,), binlik hane ayraci nokta (.) isaretleri ile gösterilir. Aslinda bunu Windows 95 belirler. Ondalik ayracinin nokta, binlik basamak ayracinin virgül olmasini istiyorsaniz, Windows 95'te Denetim Masasi*Bölgesel Ayarlar*Sayi (Control Panel*Regional Settings*Number) bölmesine girin. Aradiginiz ayarlari burada bulacaksiniz.

8-SAYFALARA iSiM VERMEK: Bir Excel calisma kitabinin sayfalari Sayfa1, Sayfa2,… olarak isimlendirilmistir. Bunlara özel bir isim vermek istiyorsaniz sayfa sekmesinin üzerine cift tiklayin, yeni sayfa ismini girip Tamam dügmesine tiklayin.

9-ÖZEL DüGMELER EKLEMEK. Excel arac cubuklarinda bulamadiginiz dügmeleri ariyorsaniz, arac cubuguna sag fare tusu ile tiklayip Özellestir (Customize) komutunu calistirin. Her bir kategoriyi sectiginizde, yan tarafta kullanabileceginiz dügmeleri göreceksiniz. Bu dügmelerin üzerine tikladiginizda, diyalog kutusu üzerinde aciklamasi belirecek. Bu dügmeleri fare ile arac cubuguna sürükleyip birakabilirsiniz.

10-EXCELiN DOSYA Ac KLASÖRüYLE AcILMASI: Excel ile hazirladiginiz belgeleri belirli bir klasör altinda tutuyorsaniz, Dosya*Ac komutuyla direkt karsiniza bu klasörün cikmasini isteyebilirsiniz. Bunun icin Araclar* Secenekler*Genel (Tools*Options*General) bölmesine girin. "Varsayilan dosya yeri" (Default file location) bölmesine Dosya Ac komutu ile acilmasini istediginiz klasörün yolunu yazin.

11-BULUNAN DEGERLERi BAsKA HüCRELERDE KULLANMA: Hücrelerde formüller kullanarak hesaplama yaptiriyoruz. Bulunan degerleri baska sayfalarin baska hücrelerinde de kullanmanin pratik bir yolu var miü Diyelim ki, Sayfa1'in D sütununa mart ayi giderlerini kalem kalem girdiniz ve sütun sonunda tüm giderleri toplayip mart ayi giderlerini buldunuz. Bu toplami baska hücrelerde kullanacaksaniz kopyalayip yapistirmak yetmez; cünkü formülde hücre adresleri yeni hücrenin konumuna göre degisir; yani bir anlamda degerler degil formül kopyalanir. Yapilacak is, formülü degil hücre adresini kopyalamaktir. Örnegin mart ayi toplami, Sayfa1'in D5 hücresinde ise bunu baska bir sayfadaki baska bir hücreye kopyalarken =Sayfa1!D5 formülünü kullanmaniz gerekir. Bunun pratik yolu ise, kaynak alinacak hücrelere bir ad vermektir. Örnegin, orijinal mart ayi toplaminin bulundugu hücreyi secip Ekle*Ad*Tanimla (Insert*Name*Define) komutunu calistirirsaniz, karsiniza Ad Tanimla (Define Name) diyalog kutusu cikar. calisma kitabindaki adlar (Names in workbook) kismina bir ad girin (örnegin mart_toplam). Burada sözcükler arasinda bosluk birakmamaya dikkat edin. Tamam dügmesine tikladiginizda o hücrenin bir ismi olur. Artik o calisma kitabinin herhangi bir sayfasinda herhangi bir hücreye =mart_toplam yazdiginizda, orijinal hücredeki mart ayi toplami görünecek.

12-HATA MESAJLARININ ANLAMI: Excel'de formüller kullandigimizda, hücrelerde bazen hata mesajlari cikiyor. Bunlarin anlami nedirü O halde size hata mesajlarinin anlamini aciklayalim. #SAYI/0! (#DIV /0!) Formülünüz bir sayiyi sifira bölmeye veya bölme islemi icin bos bir hücreye göndermeye calisiyor. Bildiginiz gibi bir sayi sifira bölünemez. #ADü (#NAMEü) Formül, calisma tablosunda bulunmayan bir alan adina basvuru yapiyor. Hücrelerinizi adlandirdiysaniz, yazim yanlisi yapmis ta olabilirsiniz. #YOK! (#NULLü) Formülde hücre basvurularini bagimsiz degiskenlerden ayirmak icin virgül veya noktali virgül kullanmaniz gereken yerlerde bosluk kullandiginizi gösterir. #SAYI! (#NUMBER!) Formülünüzde bir sayi ile ilgili bir sorunla karsilastiginizi gösterir. Bu, Excel formülünde yanlis türde bir bagimsiz degisken veya hesaplama sonucu, calisma sayfasinda görüntülenemeyecek kadar büyük veya kücük bir deger olabilir. #REF! Excel, gecersiz bir hücre basvurusu ile karsilastiginda belirir. Bu, formül icinde basvurulmus bir hücreyi sildiginizde veya üzerine baska bir hücre yapistirdiginizda olabilir. #DEGER! (#VALUE!) Bir formülde yanlis türde bir bagimsiz degisken, yanlis tür bir islem kullandiginizda veya metin girisi iceren hücrelere basvuru yapan matematik islemler yapmaya kalkistiginizda belirir.

13-BüYüK KücüK HARF DEGisiMi: Word'de büyük harflerle yazdigimiz sözcükleri kücük, kücük harflerle yazdiklarimizi büyük yapmayi ögrenmistik. Excel'de bunun icin bir kisayol tus kombinasyonu yok muü Bunun icin bir klavye kombinasyonu yok ama yaratacaginiz iki ufak makro ile bu isi kendiniz halledebilirsiniz. Metni büyük harfli yapmak icin su makroyu kullanin: Sub BuyukHarf() For Each c In Selection.Cells c.Value=Ucase$(c.Value) Next c End Sub Metni kücük harf yapmak icinse su makroyu kullanin: Sub KucukHarf() For Each c In Selection.Cells c.Value=Lcase$(c.Value) Next c End Sub Bu makrolari kullanmak icin, icindeki sözcükleri degistirmek istediginiz hücreleri secin ve makroyu calistirin. isterseniz bu makrolari arac cubuguna dügme olarak da atayabilirsiniz. (Makro yaratmayi bilmiyorsaniz, bkz. 95 no'lu püf noktasi.)

14-OTOMATiK DOLDURMA: Excel, haftanin günlerini, aylari ve rakamlari otomatik doldurabilir. Örnegin bir hücreye Ocak yazin; bu hücreyi secili duruma getirip sag alt kösesindeki noktayi fare ile cekistirerek secili alani sütunun altina dogru 4-5 hücre genisletin. Diger hücrelerin (subat, Mart, Nisan,…) olarak doldugunu göreceksiniz. Rakamlarda ise en az iki veri girisi gerekir. Örnegin bir sütunda ilk hücreye 1, ikinci hücreye 2 yazip ayni islemi yaparsaniz, geri kalan hücreler (3, 4, 5,…) olarak dolar. Bu tür verilerde ilk iki hücreye birer atlamali doldurma yaparsaniz (örnegin 1 ve 3 ya da Ocak, Mart) otomatik doldurma islemi de birer atlamali devam eder (1, 3, 5, 7, 9… veya Ocak, Mart, Mayis,… gibi). Sadece gün, ay ve rakamlarla da sinirli degilsiniz. Otomatik doldurulacak serileri kendiniz tanimlayabilirsiniz. Bunun icin Araclar*Secenekler*Özel Listeler (Tools*Options*Custom Lists) bölümüne girip YENi LiSTE secenegini isaretleyin ve Liste Girdileri (List entries) kismina serinizi yazip Ekle (Add) dügmesine tiklayin.

15-SEciLi SüTUNU BAsKA SüTUNA TAsIMA: Excel'de secili bir sütunu nasil baska bir sütuna tasirimü Excel'de belirli bir hücre alanini sectiyseniz, bu alanin etafinda bir kontur cizgisi olusur. Fare imlecini bu kontur cizgisinin üzerine getirdiginizde, imlec ok isareti halini alir. Bu imlecle bir hücre alanini bos bir alana sürükleyip birakabilirsiniz. Böylece veriler bir alandan baska bir alana tasinmis olur. Ama sürüklediginiz alan dolu ise, buradaki verilerin silinecegi uyarisi ekrana gelir. Bu islemi yaparken Shift tusunu basili tutarsaniz, secili alan kopyalanir, yani ayni alandan iki tane olur. Burada da sürüklediginiz alan dolu ise, buradaki verilerin silinecegi uyarisi ekrana gelir. Ayni islemi Ctrl+Shift tuslarina basarak gerceklestirirseniz, tasima yaptiginiz alanda yeni bir sütun olusur ve komsu hücrelerdeki veriler bozulmadan verileriniz araya girer.

16-BiRiM DÖNüsTüRME: Elimizde pound, Fahrenhaeit, galon gibi metrik sistemde kullanilmayan birimler cinsinden degerler var. Bunlari Excel'de kolayca metrik sisteme dönüstürebilir miyizü Evet. Ama önce Araclar*icine Ekle (Tools*Add-Ins) komutu ile cikan diyalog kutusundan cözümleme Arac Paketi'ni (Analysis ToolPak) isaretleyip bu modülün yüklenmesini saglamalisiniz. Bu islem tamamlandiktan sonra cEViR (CONVERT) fonksiyonunu kullanarak birimleri dönüstürebilirsiniz. Asagida sirasiyla libreyi kilograma, Fahrenheit'i Celcius'a, litreyi galona, watt'i beygirgücüne dönüstürmek icin verdigimiz 4 örnek fonksiyonlara bakabilirsiniz. Bunlarda rakam yerine hücre adresi yazarsaniz o hücredeki rakama göre islem yapilir. Diger birimlerin nasil kullanilacagini Excel Yardim dosyalarinda cEViR (CONVERT) sözcügünü aratarak bulabilirsiniz. =cEViR(1; "lbm"; "kg") =cEViR(78; "F"; "C") =cEViR(C12; "lt"; "gal") =cEViR(30; "w"; "h")

17-HüCRE ORTASINA ciZGi ciZMEK: Bir sayinin iptal edildigini göstermek icin Bir Excel hücresinin üzerini bir köseden bir köseye cizmemiz gerekiyor. Ama hücrenin boyutunun degistiginde cizginin de boyunun buna göre hizalanmasini istiyoruz. cizim (Drawing) arac cubugunu acin. Bu arac cubugu üzerindeki cizgi (Line) dügmesine tiklayin. Fare imleci bir arti isaretine dönüsecektir. Diyagonal olarak cizeceginiz hücrenin üzerine gelin, klavyeden Alt tusuna basin ve basili tutun; cizginizi cizin. Alt tusuna basip bu cizgiyi cizince cizgi bu hücreye yapistirilir. Artik hücre bir yere tasinirsa ya da boyutu degisirse cizginin boyutlari da otomatik olarak buna göre degisecektir. cizginin renk, kalinlik gibi özelliklerini ayarlamak icin cizginin üzerine cift tiklayin ve acilan diyalog kutusundan gerekli ayarlari yapin.

18-HüCREYi METNE UYDURMAK. Excel'de yazdiginiz bir metnin yazildigi hücreye tami tamina uymasini saglamak icin Bicim*Sütun*En Uygun Genislik (Format*Column*AutoFit) komutunu kullanabilirsiniz. Bu islemin en pratik yolu ise, metni girdikten sonra fare imlecini hücrenin bulundugu sütunun basligina götürüp, sag hücre siniri üzerine cift tiklamaktir. Ayni sey satirlar icin de gecerlidir.

19-cOK UZUN SAYFALAR. Excel durum cubugu tüm sayfalari ayni anda görüntülemeye yetmez. Tüm sayfalari görmek icin durum cubugunun sagindaki sola saga kaydirma dügmelerinin üzerine sag fare tusu ile tiklayin ve istediginizi secin.

20-OTOMATiK TOPLAM. Bir sütundaki tüm degerleri toplamini o sütunun altindaki hücreye yazdirmak istiyorsaniz, bu hücreye gelip arac cubugundaki Otomatik Toplam (üzerinde sigma simgesi var) dügmesine tiklayabilirsiniz. Klavyeyi tercih edenler ise Alt+Shift+0 tusuna basabilir.



Kullanıcı avatarı
velociraptor
Yottabyte3
Yottabyte3
Mesajlar: 28216
Kayıt: 14 Mar 2006, 02:33
cinsiyet: Erkek

Mesaj gönderen velociraptor » 16 Mar 2006, 22:50

21-ENTER TUsUNU KONTROL EDiN. Excel'de bir hücreye yazdiktan sonra Enter tusuna basarsaniz, etkin hücre secicisi bir alt hücreye, Shift+Enter tusuna basarsaniz bir üst hücreye gecer. Ama genelde alt alta hücreleri degil yan yana hücreleri dolduruyorsaniz bu düzeni degistirebilirsiniz. Araclar*Secenekler*Düzen (Tools*Options*Edit) bölmesine girin, Yön bölmesini Sag olarak belirleyin. Artik Enter tusuna bastiginizda bir sagdaki hücre secilecek.

22-HIZLI KOPYALAMA. Bir hücrenin icerigini bir alttaki hücreye kopyalamak istiyorsaniz, alt hücreye gidip Ctrl+" tuslarina basin.

23-FORMüL KOPYALAMA. Ayni formülü ayni anda birden fazla hücreye girmek icin, hücrelerin tümünü secin, formülü yazin ve Ctrl+Enter tusuna basin.

24-BüYüK ALANLARI SEcMEK. Büyük bir veri alanini fare ile kaydirarak secmek yerine bir anda genis bir secili alan olusturabilirsiniz. Bunun icin Ctrl+* tuslarina basmaniz yeterli. Excel sizin icin bu büyük alani sececektir.

25-EXCEL'DEN WORD'E TABLO AKTARMA: Bunun üc yolu var: Basit Yapistirma (bkz. Bunlari da Bilin!; xx. Tablo Yapistirma); Gömme; ve Baglama. Basit yapistirma hesap tablosunun sadece bir görüntüsünü yapistirir. Excel'de bu hesap tablosunu acip yapacaginiz degisiklikler, Word'e yapistirilmis tabloya yansimaz. Gömme (Embedding) isleminde ise, Excel tablosunda yapacaginiz degisiklikler Word'e yapistirilmis tabloya yansimaz, ancak Word'deki tablo üzerine cift tikladiginizda, tablo ile birlikte Word'ün arac cubugu ve menüleri Excel'inki gibi olur ve tablo üzerinde gerekli degisiklikler yapilabilir. Gömme islemi icin su adimlari izleyeceksiniz: Excel'deki tabloyu secip Ctrl+C tuslariyla kopyaladiktan sonra Word'e gecin ve Düzen*özel Yapistir (Edit*Paste Special) komutunu calistirin. Acilan diyalog kutusunda Yapistir (Paste) ve Microsoft Excel calisma Sayfasi Nesne'yi ( Microsoft Excel Worksheet Object) secin. Tamam dügmesine tiklayin. Baglama (Linking) islemi ise Excel'deki tabloda sonradan yaptiginiz degisikliklerin, Word'e yapistirdiginiz tabloya yansimasini saglar. Baglama islemi icin su adimlari izleyeceksiniz: Excel'deki tabloyu secip Ctrl+C tuslariyla kopyaladiktan sonra Word'e gecin ve Düzen*özel Yapistir (Edit*Paste Special) komutunu calistirin. Acilan diyalog kutusunda Bag Yapistir (Paste Link) ve Bicimlendirilmis Metin'i (Formatted Text) secip Tamam dügmesine tiklayin. Word'deki tablo üzerine sag fare tusu ile tiklayip acilan menüden Baglantiyi Güncellestir (Update Link) komutuna tiklarsaniz, tablonuz Excel'de yapilan degisikliklere göre güncellenir. Bu menüde Excel'de baglanti kurulmus dosyayi acmak icin de komutlar vardir.

26-Bazi tablolarimiz, sayfayi yatay konuma getirsek bile sayfaya sigmiyor. Ne yapmaliyizü önce arac cubugundaki Sayfa önizleme (Print Preview) dügmesine tiklayarak sayfanin baskidan önceki görünümüne gecin. üstteki Kenar Boslugu (Margins) dügmesine tiklayin. Hücrelerin ve sayfanin sinirlari belli olacak; bunlari cekistirerek hem hücrelere sigmayan metinleri düzeltebilir, hem de sayfada yazilabilecek alanin boyutlarini genisletebilirsiniz. Tablonuz bir sayfaya yine sigmiyorsa Ayarla (Setup) dügmesine tiklayin. Karsiniza sayfa yapisini ve diger sayfa ayarlarini yapabileceginiz bir diyalog kutusu gelecek. Burada sayfanin yatay dikey ayarlarini yapabileceginiz gibi, Sigdir (Fit to) secenegini isaretleyerek, tablonuzu enine ve boyuna kac sayfaya sigdirmak istediginizi belirleyebilirsiniz. Gerekirse Kücültme/Büyütme (Adjust to) alanina yüzde cinsinden degerler girerek tablonuzu büyütüp kücültebilirsiniz. Bu islemler hücreleri ve yazitipin i uygun boyutlarsa getirecektir. Tabii fazla uzun bir tablo hazirlamissaniz, bunu tek sayfaya sigdirmak, yazilarin okunamayacak kadar kücülmesine yol acacaktir. Fazla zorlamayin ve tablonuzu birden fazla sayfada sunmanin yollarini arayin. Ne de olsa bir kagidin boyutlari sinirlidir.

27-Hücrenin icinde birden fazla satir kullanmanin yolu nedirü Sütun basliklarinizin birinci satirda yer aldigini varsayalim. Satirin basindaki satir numarasina bir kere tiklayin ve tüm satiri secili duruma getirin. Bicim*Hücreler (Format*Cells) komutunu calistirin. Ekrana gelecek olan diyalog kutusundan Hizalama (Alignment) bölümüne gidin. Bu bölümde de hücre icerisindeki metnin yatay ve dikey olarak nasil yerlestirilecegi ayarlanabilir. Bunun hemen yanindaki Metni Sar (Wrap Text) secenegini aktif hale getirirseniz, hücre icerisinde istediginiz kadar satir kullanabilirsiniz. Excel hücre icerisindeki satirlari otomatik olarak bir alta kaydirir. Eger satiri istediginiz yerde alta gecirmek istiyorsaniz hücre icerisinde satiri yazarken Enter yerine Alt+Enter tuslarini kullanarak satiri bir alta kaydirabilirsiniz.

28-iki farkli sayfadaki hesap tablolarimi raporumuzun tek sayfasina nasil bastirabilirizü Diyelim ki Excel kitabinizin ilk sayfasinda (Sayfa1- "Sheet1") asagidaki gibi bir tablo var. Sayfa2'de ise cok benzer, ancak B Grubu olarak adlandirilmis birtakim veriler olsun. B Grubu verileri A Grubu verilerinin tam altina tasinmis halde yazici cikisi almak istiyorsunuz. O halde Sayfa2'ye (Sheet2) gidin. Görünüm*Arac cubugu*özellestir (View*Toolbars*Customize) dügmesine tiklayin. Kategoriler (Categories) listesinde Yardimci (Utility) seceneginin üzerine gelin. Sag tarafta, üzerinde fotograf makinesi simgesi olan dügmeyi arac cubuguna sürükleyip birakin. Bu kamera dügmesidir. Diyalog kutularini kapattiktan sonra Sayfa2'de veri girilmis alani secin (Burada A1:D6) ve kamera dügmesine tiklayin. Sayfa1'e gecip bu sayfanin altindaki uygun bir hücreye (örnegimizde A8) tiklayin. Sayfa2'deki verilerin bir görüntüsü Sayfa1'in üzerine yapistirilacaktir. Alt tusunu basili tutarak yapistirilan görüntüyü uygun bir konuma sürükleyin. Yapistirdiginiz alanin cercevesini silmek icin üzerine sag fare tusu ile tiklayip menüden Nesneyi Bicimle (Format Object) komutunu calistirin. Desen (Pattern) bölmesinde Hicbiri (None) secenegini isaretleyip Tamam dügmesine tiklayin. Asagidaki gibi bir tablo elde edeceksiniz. Sayfa2'deki degerleri degistirirseniz, Sayfa1'e yapistirdiginiz alan icindeki degerler de degisecek.

29-SEciMiN VAZiYETi. Bir Excel calisma sayfasinda bir dizi hücreyi sectikten sonra bu secim alanindaki bazi bilgileri Excel penceresinin hemen altindaki durum cubugunda bulunan Otomatik Hesaplama kutusundan alabilirsiniz. Bu kutuda normalde sectiginiz hücredeki sayilarin toplami görüntülenir. Ancak bu kutunun üzerine gidip sag fare dügmesine bastiginizda bir menü acilir. Bu menüden secimle ilgili ortalama, sayi adedi, en büyük ve en kücük degerleri ve elbette sayilarin toplamini ekrana getirebilirsiniz.

30-BAsLIK ORTALAMA. calisma tablosunun bir satirinda belirli hücreler arasina ortalanmis bir baslik yazmak istiyorsaniz, ilk hücreye basliginizi yazin. Sonra o satirda ilk hücre ile birlikte ortalama yapilacak tüm hücreleri secin ve arac cubugunda Sütunlar Arasinda Ortala (Merge and Center) dügmesine tiklayin.

31-TABLO YAPIsTIRMA. Excel'de hazirladiginiz tabloyu bir Word belgesine, Word tablolarina benzer bir sekilde yapistirmak istiyorsaniz, tabloyu Excel'de secip Ctrl+C tuslarina basin. Daha sonra Word belgesine gecip Düzen*özelYapistir (Edit*Paste Special) komutunu calistirin. Türü (As) kisminda Bicimlendirilmis Metin'i (Formatted Text) secip Tamam dügmesine tiklayin.

32-WORD'DEN EXCEL'E TABLO. Word'de hazirladiginiz bir tablo varsa bunu Excel'e kes/yapistir yöntemi ile bicimi bozulmadan aktarabilmeniz icin o tablonun Word'ün tablo yaratma fonksiyonlari ile degil, aralarina sekme (Tab) verilerek hazirlanmis olmasi gerekir. Bu sekmeler, Excel'de verinin bir sagdaki hücreye yazilacagini belirtir.

33-EXCEL'DE BiR GRAFiGi NASIL ciZDiRiRiZü Bunu basit bir örnek üzerinde aciklayalim. Diyelim ki asagidaki gibi bir veritabanimiz var. Bu veritabaninda belirtilen kamyonlarin her ay tasidiklari yük miktari grafik olarak gösterilmek isteniyor. önce bu tablonun tamamini secin ve arac cubugundaki Grafik sihirbazi (Chart Wizard) butonuna tiklayin. imlec arti isaretine dönüsecektir. Bu imlec ile hesap tablosunun bos bir alanina bir dikdörtgen cizin. Karsiniza Grafik sihirbazinin 1. adimi cikacak. Tablonun tamamini önceden sectiginiz icin Aralik (Data range) kisminda degisiklik yapmaniz gerekmez; ileri (Next) dügmesine tiklayin. 2. ve 3. adimlarda grafiginizin bicimini sececeksiniz; bu tercih size kalmis. 4. adimda satir veya sütunlardaki verilerin grafik üzerindeki yerlesimi ile ilgili ayarlar var. örnegimizde bu diyalog kutusunda bir degisiklik yapmak gerekmiyor; ama diyalog kutusunda görünen örnek grafige göre bu seceneklerin ne ise yaradigini kolayca görebilirsiniz. 5. adimda göstergeyi (lejand) ekleme seceneginin yani sira, grafik basligini ve eksen basl iklarini yazabileceginiz alanlar bulunur. Bunlari doldurun. Son dügmesine tikladiginizda grafiginiz olusacak. Grafigin renklerini, cizgi ve kenarlik kalinliklarini degistirmek icin, Grafigin üzerine cift tiklayin; daha sonra bicimini degistirmek istediginiz ögenin üzerine cift tiklayin. Karsiniza bicimle ilgili her tür degisikligi yapabileceginiz bir diyalog kutusu gelecek.

34-RAKAMLARIN EN YAKIN TAM SAYIYA YUVARLANMASI: Bunun icin Excel'in YUVARLA (ROUND) fonksiyonundan yararlanabilirsiniz. Ancak, fonksiyonlar verilerin bulundugu hücrelerde kullanilamazlar; yoksa fonksiyon döngüye girer. Bu yüzden, bir sütuna sayilari girdiyseniz, yanindaki sütuna YUVARLA fonksiyonu ile yuvarlatilmis hallerini yazmalisiniz. Sonra gerekirse gercek rakamlarin bulundugu sütunu secip, sag fare menüsünden Gizle (Hide) komutu ile bu sütunu gizleyebilirsiniz. simdi YUVARLA fonksiyonunun nasil kullanildigini anlatalim: =YUVARLA(A5;-1) gibi bir deger A5 sütunundaki rakami bir basamak yuvarlar. örnegin rakam 3456 ise 3460 yapar. -1 yerine -2 kullansaydik yuvarlanmis rakam 3500 olacakti. Burada eksi (-) isareti sizi sasirtmasin: Burada 1, 2 gibi pozitif bir deger kullansaydik, varsa ondalik kesirden sonrasini yuvarlayacakti. örnegin 3456,45 gibi b ir rakam icin =YUVARLA(A5;1) fonksiyonunu kullanirsaniz, yuvarlanmis rakam 3456,5 olur.

35-Raporumuzda matrisler kullanacagiz. Bu matrislerin carpimini Excel'de otomatik yaptirabilir miyizü Excel bu özellige sahip. örnegin calisma tablonuzun A1:C3 alaninda 3x3'lük bir matris ile F1:G3 alaninda 3x2'lik birer matris olsun. (iki matrisin carpilabilmesi icin, ilk matrisin sütun sayisinin, ikinci matrisin satir sayisina esit olmasi gerektigini hatirlatalim.) 3x3'lük (mxn formatindaki) matris ile 3x2'lik (nxp formatindaki) iki matris carpilirsa, 3x2'lik (mxp formatinda) yeni bir matris olusur. O halde calisma tablomuzun bos ve uygun bir yerinde 3x2'lik bir alan secin ve bu alana =DcARP(A1:C3; F1:G3) formülünü girip (ingilizce Excel kullaniyorsaniz DcARP yerine MMULT fonksiyonunu kullanin) Shift+Ctrl+Enter tuslarina basin. iste matris carpiminiz karsinizda

36- Makrolari tüm kitaplarda gecerli kilmanin yolu: Bu, Excel'i yaratanlarin bir azizligi. Excel'de makrolar Word'den farkli bir sekilde kaydedilir. Makrolarinizi tüm belgelerde gecerli kilmak icin su yolu izlemelisiniz: Excel'de bir kitap (workbook) acin. Araclar*Makro Kaydet*Yeni Makro Kaydet (Tools*Record Macro*Record New Macro) komutuna tiklayin. Karsiniza gelen diyalog kutusuna yeni makronuzun adini girin ve Secenekler (Options) dügmesine tiklayin. Saklama Yeri (Store in) kisminda Kisisel Makro calisma Kitabi (Personal Macro Workbook) secenegini isaretleyin. Tamam dügmesine tiklayarak acilan Modül sayfasinda yeni makronuzu yazin. (Bu sekilde makro yazmak icin Visual Basic for Applications dilini bilmeniz veya elinizde makro örneklerinin olmasi gerekir.) Dosyayi PERSONAL.XLS adiyla EXCEL\XLSTART dizinine kaydedin. Bundan böyle her Excel'i actiginizda bu dosya karsiniza gelecek, yarattigi niz her yeni makro bu dosyaya eklenecek ve üzerine actiginiz tüm dosyalarda tüm makrolariniz gecerli olacak. Tabii, Excel'i her actiginizda PERSONAL.XLS dosyasinin görünmesini istemeyebilirsiniz. öyleyse bu dosya acildiginda Pencere*Gizle (Windows*Hide) komutunu calistirin. Yeni bir makro yaratacaginiz zaman bu dosyayi Pencere*Göster (Window*Unhide) komutuyla görünür hale getirmeniz gerektigini de unutmayin.

37-Formül (islev) kullanarak yaptigim hesaplarin, formül olarak degil, rakamsal deger olarak görünmesini istiyorum. Bir hücrede formül kullanarak yaptiginiz hesabi baska bir hücreye kopyalayacaksaniz, bu hücreyi secin ve Ctrl+C tuslari ile kopyalayin. Sonra kopyalama yapacaginiz hücreye gecerek Düzen*özelYapistir (Edit*Paste Special) komutunu calistirin. Ekrana gelen diyalog kutusunda Degerleri (Values) secenegini isaretleyip Tamam dügmesine tiklayin. Ama bir hücre veya hücre grubundaki formülleri rakamsal degere cevirmek istiyorsaniz, su makroyu da kullanabilirsiniz: Sub Form2Deger() For Each c In Selection.C ells c.Formula=c.Value Next c End Sub

38-DiKiNE BAsLIKLAR KULLANMAK: Excel tablonuzda dikine basliklar kullanmak istiyorsaniz, basligin yer aldigi hücreyi secin, üzerine sag fare tusu ile tiklayip Hücreleri Bicimle (Format Cells) komutunu calistirin. Hizalama (Alignment) bölmesine gecip Yönelim (Orientation) kismindan dikine baslik formatini secip Tamam dügmesine tiklayin.

39-OTOMATiK BiciM. Excel'de hazirladiginiz tablolara **sansürlendi** bir görünüm vermek istiyorsaniz, tabloyu secip Bicim*Otomatik Bicim (Format*AutoFormat) komutunu calistirin. Karsiniza gelen diyalog kutusunda pek cok tablo bicimini örnekleri ile birlikte bulacaksiniz.

40-ROMEN RAKAMLARI. Bir sayinin Romen rakamlari ile görünmesini istiyorsaniz, ROMEN() formülünü kullanabilirsiniz. B2 hücresinde 1996 sayisinin oldugunu varsayalim. Eger A2 hücresinde bu sayiyi Romen rakami ile görmek istiyorsaniz, bütün yapacaginiz sey A2 hücresine ROMEN(B2) formülünü girmektir.


41-HüCRE DEGERiNi ARTTIRIP AZALTACAK DüGMELER: Hesap tablonuza bir hücrenin degerini artirip azaltacak dügmeler eklemek icin Firildak (Spinners) özelligini kullanabilirsiniz. Bu dügmeyi kullanmak icin herhangi bir hücreye herhangi bir deger girin. Forms (Formlar) arac cubugundan Firildak aracinin dügmesine basin. Farenizi kullanarak hesap tablosunda istediginiz yere istediginiz boyutta bir firildak cizin. Firildak üzerine sag fare tusuyla basin; Nesne Bicimle (Format Object) komutunu calistirin. Diyalog kutusunun Hücre Baglantisi (Cell Link) bölmesinde sayinin etkileyecegi adresi girin (örnegin B3 icin $b$3). Bu diyalog kutusundan ayrica hücrenin alabilecegi minimum ve maksimum degerleri, artis miktarini ayarlayabilirsiniz. iste bu kadar. Artik arttirma/azaltma dügmenizi kullanabilirsiniz.

42-EXCEL iciNDE HESAP MAKiNASI BASiT hesaplamalar yapmak icin de Excel'in formülleri ile ugrasmaya degmez ki. Excel arac cubuguna bir hesap makinesi simgesi ekleyip bu dügmeye basilinca Windows 95'in basit hesap makinesinin acilmasini saglayarak islerinizi kolaylastirabilirsiniz. Bunu yapmak icin asagidaki adimlari takip etmeniz yeterli: Herhangi bir Excel arac cubugunun üzerine sag fare dügmesi ile tiklayin ve özellestir komutunu calistirin. Komutlar bölümüne gelin. Kategoriler bölümünde Araclar secenegine gelin. Sol taraftaki listeden özel secenegine gelin, yan tarafinda minik bir hesap makinesi simgesi olmasi lazim. Bu secenegi sürükleyip istediginiz bir arac cubugunun üzerine birak. Kapat dügmesine basarak diyalog kutusunu kapatin. Bundan sonra Excel icinde mini bir hesaplama yapmak istediginiz zaman bütün yapacaginiz arac cubuguna eklemis oldugunuz hesap makinesi dügmesine basmak. Hesap makinesi programi acilacaktir.

43-EXCEL SAYFALARINI BiRLEsTiRMEK Bir Excel calisma kitabinin icerisinde bulunan bir veya daha fazla calisma sayfasini baska bir calisma kitabina almak istiyorsaniz, bütün yapacaginiz önce hedef, daha sonra da kaynak Excel calisma kitabini acmak. Daha sonra Pencere menüsünden Yerlestir * Yatay komutunu calistirarak iki dosyanin da iceriginin ekranda görünmesini saglayin. Kopyalamak ya da tasimak istediginiz calisma sayfalarinin alt tarafinda bulunan sayfa TAB'larindan fare ile tutun ve hedef Excel calisma kitabinin üzerine birakin. Bu islemi yaptiginizda sayfayi tasimis olacaksiniz. Eger sayfayi kopyalamak, yani orijinalini kaynak calisma kitabinda birakmak istiyorsaniz sürükle ve birak islemi sirasinda CTRL tusuna basin ve basili tutun. Sürüklenen simgenin yaninda bir + (arti) isareti belirecektir. Bu isaret sayfanin "kopyalandigini" gösterir.

44-SüTUNLARI SATIR OLARAK KOPYALAMAK: Excel'de Sayfa1 de hazirladigim bir formun basligi A1 ile A10 hücreleri arasinda bulunmaktadir. Sayfa1 de A sütununa yazilmis bu verileri Sayfa2 de 1. satira kopyalamak istiyorum. Bu islemi yapabilecegim en kisa yol hangisidirü Excel'de bu olay cok hizli bir sekilde gerceklestirilebilir. Tablonuza girmis oldugunuz veri basliklari sekil1 deki gibi Sayfa1 de olup Aylari icersin. Veri girilmis olan bu hücreleri secin ve Kopyala komutunu kullanarak kopyalayin. Sonra Sayfa2'ye gecin, veriyi yapistirmak istediginiz satirin ilk hücresini secin ve Düzen (Edit) menüsünden özel Yapistir (Paste Special) secenegini tiklayin. Ekrana özel Yapistir (Paste Special) penceresi gelecektir. Bu pencerenin sag alt kisminda bulunan Devrik (Transpose) secenek dügmesini tiklayin ve Tamam dügmesine basin. sekil2 deki görüntüyü elde etmis olacaksiniz.

45-VERiLERi FORM HALiNDE DüZENLEMEK: Excel'de girdigimiz verileri bir form halinde düzenlemek, bu forma yeni veriler girmek ve istedigimiz verileri aratmak mümkün müü Elbette. örnegin elimizde firma isim ve telefonlarinin bulundugu bir veritabani olsun. Bu veritabanin tümünü secip Veri*Form (Data*Form) komutuna tiklayin. Karsiniza asagidaki gibi bir form kutusu gelecek. Bu formu dBase tarzi gercek bir veritabani formu olarak kullanabilirsiniz. Yeni (New) komutuna tiklayarak ilgili alanlara yeni veriler eklerseniz, bunlar Excel tablonuzda en alt satira eklenecektir. Bu sekilde büyük bir veritabani olusturduysaniz, ölcüt (Criteria) komutuna tiklayarak istediginiz gibi arama yaptirabilirsiniz.

Kullanıcı avatarı
velociraptor
Yottabyte3
Yottabyte3
Mesajlar: 28216
Kayıt: 14 Mar 2006, 02:33
cinsiyet: Erkek

Mesaj gönderen velociraptor » 16 Mar 2006, 23:05

46-ZAMAN GRAFiGiNiN EGiLiMi: Excel'de bir zaman serisine göre girdigimiz verilerle bir cubuk grafik hazirladik. Bu cubuk grafik üzerinde serinin genel gidisini (trendini) gösterebilir miyizü

Bunun icin EGiLiM (TREND) islevini kullanacaksiniz. örnegin elimizde asagidaki gibi bir veritabani olsun. Satis Trendini (egilimini) hesaplamak icin, A3 alanina Satis Trendi yazdiktan sonra B3:G3 alanini secin. Hemen ardindan =EGiLiM(B2:G2) formülünü yazip Ctrl+Shift+Enter tuslarina ayni anda basin. Böylece satis trendi degerlerini bulmus oldunuz. Bunu grafige dönüstürmek icinse, A1:G3 arasindaki hücreleri secin, Grafik Sihirbazi (Chart Wizard) dügmesine tiklayip calisma sayfasi üzerinde bir grafik alani yaratin. Grafik Sihirbazi'nin 2. adiminda tipi olarak karma (cizgi-cubuk) grafik türünü, 3. adimda ilk secenegi isaretleyin. Böylece asagidaki gibi, hem aylik satislari hem de satis trendini gösteren bir grafik elde edeceksiniz.

SiN Verilen acinin sinüsünü verir. Sin(sayi) örnekler SIN(PI()) esittir 1.22E-16, bu yaklasik olarak sifirdir. Pi'nin sinüsü sifirdir. SIN(PI()/2) esittir 1 SIN(30*PI()/180) esittir 0.5 (30 derecenin sinüsü) ORTALAMA Bagimsiz degiskenlerin ortalamasini (aritmetik ortalama) verir.

ORTALAMA(sayi1,sayi2, ...) örnekler A1:A5 adlandirilmis Puanlar ise ve 10, 7, 9, 27 ve 2 sayilarini iceriyorsa: ORTALAMA(A1:A5) esittir 11 ORTALAMA(Puanlar) esittir 11 ORTALAMA(A1:A5; 5) esittir 10 ORTALAMA(A1:A5) esittir

TOPLA(A1:A5)/BAG_DEG_SAY(A1:A5) esittir 11 C1:C3 adlandirilmis Diger Puanlar ise ve 4, 18 ve 7 sayilarini iceriyorsa:
ORTALAMA(Puanlar; Diger Puanlar) esittir 10,5 TOPLA Bir hücre araligindaki tüm sayilari toplar. TOPLA(sayi1, sayi2, ...) örnekler TOPLA(3, 2) esittir 5 TOPLA("3", 2, DOGRU) esittir 6, cünkü metin degerleri sayilara cevrilir ve DOGRU mantiksal degeri 1 sayisina dönüstürülür. önceki örnegin tersine, A1 hücresi "3"ü, B1 hücresi ise DOGRU'yu iceriyorsa: TOPLA(A1, B1, 2) esittir 2 cünkü basvurularda sayi olmayan degerlere yapilan basvurular dönüstürülmez. A2:E2 hücreleri 5, 15, 30, 40 ve 50 sayilarini iceriyorsa: TOPLA(A2:C2) esittir 50 TOPLA(B2:E2; 15) esittir 150

BAG_DEG_SAY Bagimsiz degiskenler listesindeki sayi iceren hücre sayisini sayar.
Bir sayilar araligindaki ya da dizisindeki bir sayi alanindaki girislerin sayisini elde etmek icin BAG_DEG_SAY islevini kullanin. BAG_DEG_SAY(deger1,deger2, ...)
örnekler BAG_DEG_SAY(A1:A7) esittir 3 BAG_DEG_SAY(A4:A7) esittir 2 BAG_DEG_SAY(A1; A7, 2) esittir 4 ETOPLA Verilen bir ölcütle belirlenen hücreleri toplar.

ETOPLA(erim, ölcüt, toplam_erimi) örnek A1:A4'ün dört evin degerini icerdigini varsayalim: 100000 TL, 200000 TL, 300000 TL, 400000 TL. B1:B4 ise her degere karsilik gelen satis komisyonlarini icermektedir : 7000 TL, 14000 TL, 21000 TL, 28000 TL. ETOPLA(A1:A4,"160000",B1:B4) esittir 63000 TL

MAK Bir deger kümesindeki en büyük degerleri verir. MAK(sayi1, sayi2, ...) örnekler A1:A5, 10, 7, 9, 27 ve 2 sayilarini iceriyorsa: MAK(A1:A5) esittir 27 MAK(A1:A5,30) esittir 30

cARPIM Bagimsiz degisken olarak verilen tüm sayilari carpar ve carpimi verir. cARPIM(sayi1, sayi2, ...) örnekler A2:C2 hücreleri 5, 15 ve 30 sayilarini iceriyorsa: cARPIM(A2:C2) esittir 2250 cARPIM(A2:C2, 2) esittir 4500

ANA_PARA_öDEMESi Dönemsel, sabit ödemeler ve sabit bir faiz orani temelinde bir yatirim icin belirli bir dönemde yapilan ana para ödemesini verir. ANA_PARA_öDEMESi(oran, dönem, dönem_sayisi, bd, gd, tür) örnekler Asagidaki formül, yillik faizi %10 olan iki yillik 200.000 TL tutarindaki bir kredinin ilk ayi icin ana para ödemesini vermektedir: ANA_PARA_öDEMESI(%10/12, 1, 24, 2000) esittir -75.62 TL Asagidaki islev, yillik faizi %8 olan, 10 yillik, 200.000 TL tutarindaki bir kredinin son yili icin ana para ödemesini vermektedir: ANA_PARA_öDEMESI(%8, 10, 10, 200000)

FAiZ_ORANI Bir yatirimin dönem basina faiz oranini verir.

FAiZ_ORANI iterasyonla hesaplanir ve sifir veya daha fazla cözümü olabilir. FAiZ_ORANI islevinin ardisik sonuclari, 20 iterasyondan sonra 0.0000001 icinde yakinlasmiyorsa, FAiZ_ORANI islevi #SAYI! hata degerini verir. FAiZ_ORANI (dönem sayisi,devresel ödeme,bd,gd, tür, tahmin) örnek Aylik ödemesi 200 TL olan, 8000 TL tutarindaki dört yillik bir kredinin faiz oranini hesaplamak icin: FAIZ_ORANI(48, -200, 8000) esittir %0.77 Bu, aylik faiz oranidir, cünkü dönem ayliktir. Yillik oran %0.77*12'dir ve %9.24'e esittir.

FAiZTUTAR Dönemsel, sabit ödemeler ve sabit bir faiz orani temelinde bir yatirim icin belirli bir dönemdeki faiz ödemesini verir. FAiZTUTARI islevindeki bagimsiz degiskenlerin daha eksiksiz bir aciklamasi icin ve yatirim islevleri hakkinda daha fazla bilgi icin, BD islevine bakin. FAiZTUTARI(oran, dönem, dönem_sayisi, bd, gd, tür) örnekler Asagidaki formül, yillik faizi yüzde 10 olan 8000 TL tutarinda üc yillik bir kredinin ilk ayinda ödenmesi gereken faizi hesaplar: FAIZTUTARI(0.1/12, 1, 36, 8000) esittir -66.67 TL Asagidaki formül, yillik faizi yüzde 10 olan 8000 TL tutarinda üc yillik bir kredinin son yilinda ödenmesi gereken faizi hesaplar (ödemeler yillik olarak yapilmaktadir): FAIZTUTARI(0.1, 3, 3, 8000) esittir -292,45 TL ic_VERiM_ORANI Degerler'deki sayilarla temsil edilen bir nakit akislari serisinin ic verim oranini verir. Bu nakit akislarinin, taksitli ödemelerde oldugu gibi, esit olmalari gerekmez. Ancak, nakit akislari aylik veya yillik olarak düzenli araliklarla olusmalidir. ic verim orani, düzenli araliklarla yapilan ödemelerden (negatif degerler) ve gelirden (pozitif degerler) gerceklesen bir yatirim icin alinan faiz oranidir.

ic_VERiM_ORANI(degerler, tahmin) örnekler Bir lokanta isine girmeyi düsündügünüzü varsayalim. isi baslama maliyetini 70.000 TL olarak tahmin ediyor ve ilk bes yilda 12.000 TL, 15.000 TL, 18.000 TL, 21.000 TL ve 26000 TL net gelir elde etmeyi bekliyorsunuz. B1:B6 sirasiyla asagidaki degerleri icerir: -70.000 TL, 12.000 TL, 15.000 TL, 18.000 TL, 21.000 TL ve 26000 TL. Yatirimin dört yil sonraki ic verim oranini hesaplamak icin: Ic_VERIM_ORANI(B1:B5) esittir %-2.1% Yatirimin bes yil sonraki ic verim oranini hesaplamak icin: Ic_VERIM_ORANI(B1:B6) esittir %8,66 Yatirimin iki yil sonraki ic verim oranini hesaplamak icin, tahmin belirtmelisiniz: Ic_VERIM_ORANI(B1:B3,%-10) esittir %-44.3%

EGER Belirttiginiz kosul DOGRU olarak degerlendirilirse bir deger, YANLIs olarak degerlendirilirse baska bir deger verir. Degerler ve formüller üzerinde kosullu sinamalar yürütmek icin EGER islevini kullanin. EGER(mantiksal_sinama,dogru_degeri,yanlis_degeri) Mantiksal_sinama DOGRU veya YANLIs olarak degerlendirilebilecek herhangi bir deger veya deyim. örnegin, A10=100, mantiksal bir deyimdir; A10 hücresindeki deger 100'e esitse, deyim DOGRU olarak degerlendirilir. Tersi durumda, YANLIs olarak degerlendirilir. Bu bagimsiz degisken herhangi bir karsilastirma hesabi isleci kullanabilir. Dogru_degeri mantiksal_sinama DOGRU ise verilen degerdir. örnegin, metin dizesindeki bu bagimsiz degisken "Bütce icinde" ise ve mantiksal_sinama bagimsiz degiskeni DOGRU olarak degerlendirilirse, EGER islevi "Bütce icinde" metnini görüntüler. Mantiksal_sinama DOGRU ise ve dogru_degeri bossa, bu bagimsiz degisken 0 (sifir) degeri verir. DOGRU sözcügünü görüntülemek üzere bu bagimsiz degisken icin DOGRU mantiksal degerini kullanin. Dogru_degeri baska bir formül olabilir. Yanlis_degeri Mantiksal_sinama YANLIs ise verilen degerdir. örnegin, metin dizesindeki bu bagimsiz degisken "Bütceyi asiyor" ise ve mantiksal_sinama bagimsiz degiskeni YANLIs olarak degerlendirilirse, EGER islevi "Bütceyi asiyor" metnini görüntüler. Mantiksal_sinama YANLIs ise ve yanlis_degeri belirtilmemisse (bu, dogru_degerinden sonra virgül olmamasidir) YANLIs mantiksal degeri verilir. Mantiksal_sinama YANLIs ise ve yanlis_degeri bossa (bu, dogru_degerinden sonra bir virgül ve onu izleyen kapatma parantezi olmasi durumudur) 0 (sifir) degeri verilir. Yanlis_degeri baska bir formül olabilir. örnekler Bir bütce sayfasinda, A10 hücresi gecerli bütceyi hesaplamak üzere bir formül icerir. A10 hücresindeki formülün sonucu 100'e esit veya ondan kücükse, asagidaki islev "Bütce icinde" metnini görüntüler. Tersi durumda, islev "Bütceyi asiyor" metnini görüntüler. EGER(A10=100,"Bütce icinde","Bütceyi asiyor") Asagidaki örnekte, A10 hücresindeki deger 100 ise, mantiksal_sinama DOGRU olur ve B5:B15 araligindaki toplam deger hesaplanir. Tersi durumda, mantiksal_sinama YANLIs olur ve EGER islevini iceren hücreyi bosaltacak bos metin ("") döndürülür. EGER(A10=100,TOPLA(B5:B15),"") Bir harcama calisma sayfasindaki B2:B4 hücrelerinin, Ocak, subat ve Mart icin su "Gercek Harcamalar" verilerini icerdigini varsayalim: 1500, 500, 500. C2:C4 hücreleri, ayni dönemler icin su "öngörülen Harcamalar" verilerini icerir: 900, 900, 925. Asagidaki formüllerle, belli bir ay icin bütceyi asip asmadiginizi denetleyen ve bir ileti metni olusturan bir formül yazabilirsiniz: EGER(B2C2,"Bütceyi asiyor","Tamam") esittir "Bütceyi asiyor" EGER(B3C3,"Bütceyi asiyor","Tamam") esittir "Tamam"

AsAGIYUVARLA Bir sayiyi asagi, sifira dogru yuvarlar. AsAGIYUVARLA(sayi, sayi_rakamlar). örnekler AsAGIYUVARLA(3.2, 0) esittir 3 AsAGIYUVARLA(76.9,0) esittir 76 AsAGIYUVARLA(3.14159, 3) esittir 3.141 AsAGIYUVARLA(-3.14159, 1) esittir -3.1 AsAGIYUVARLA(31415.92654, -2) esittir 31400

HAFTANINGüNü Bir tarihe karsilik gelen haftanin gününü verir. Varsayilan deger olarak, gün, 1'den (Pazar) 7'ye (Cumartesi) kadar bir tamsayi olarak verilir. HAFTANINGüNü(seri_no, döndür_tür) örnekler HAFTANINGüNü("14/2/1998") esittir 7 (Cumartesi) HAFTANINGüNü("14/2/98") esittir 6 (Cumartesi) HAFTANINGüNü("2003/02/23",3) esittir 6 (Pazar) 1900 tarih sistemini kullaniyorsaniz (Windows icin Microsoft Excel'de varsayilan sistem): HAFTANINGüNü(35981,007) esittir 1 (Pazar) 1904 tarih sistemini kullaniyorsaniz (Macintosh icin Microsoft Excel'de varsayilan sistem): HAFTANINGüNü(35981,007) esittir 7 (Cumartesi)

SAAT Zaman degerindeki saati verir. Saat, 00:00 ile 23:00 arasindaki bir tamsayidir. örnekler SAAT(0,7) esittir 16 SAAT(29747,7) esittir 16 SAAT("3:30:30 PM") esittir 15 siMDi Gecerli tarih ve zamanin seri numarasini verir. siMDi( ) örnekler 1900 tarih sistemi kullaniyorsaniz, bilgisayarinizin yerlesik saati 24:30:00, 1 Ocak 1987'ye ayarlanir ve: siMDi() 31778.52083'e esittir On dakika sonra: siMDi() 31778.52778'e esittir

ALTTOPLAM Bir listede veya veritabaninda bir alt toplam verir. Genellikle Veri menüsünde Alt Toplamlar komutunu kullanarak alttoplamlari olan bir liste olusturmak daha kolaydir. Alt toplamlari olan liste bir kez olusturulduktan sonra, ALTTOPLAM islevini düzenleyerek onu degistirebilirsiniz. ALTTOPLAM(islev_sayisi, basvuru1, basvuru2,...) örnek ALTTOPLAM(9,C3:C5) TOPLA islevini kullanarak C3:C5 hücrelerinin bir alt toplamini elde edecektir

KAREKöK Pozitif bir karekök verir. KAREKöK(sayi) örnekler KAREKöK(16) esittir 4 KAREKöK(-16) esittir #SAYI! KAREKöK(MUTLAK(-16)) esittir 4

SAYIYAcEViR Bir sayiyi temsil eden bir metni sayiya cevirir. SAYIYAcEViR(metin) örnekler SAYIYAcEVIR("$1, 000") esittir 1.000 SAYIYAcEVIR("16:48:00")-SAYIYAcEVIR("12:00:00") esittir "16:48:00"-"12:00:00" esittir 0.2, 4 saat ve 48 dakikaya karsilik gelen seri sayisi.

LiRA Para birimi bicimini kullanarak, onluklari istenen haneye yuvarlayarak, bir sayiyi metne dönüstürür. Kullanilan bicim: #.##0,00 TL_);(#.##0,00 TL). LiRA(sayi,onluklar) örnekler LIRA(1234.567, 2) esittir "1234,57 TL" LIRA(1234.567, -2) esittir "1200 TL" LIRA(-1234.567, -2) esittir "(1200 TL)" LIRA(-0.123, 4) esittir "(0,1230 TL)" LIRA(99,888) esittir "99,89 TL" E islevleri Bu kisim, bir degerin ya da basvurusunun tipini test etmek icin kullanilan dokuz islevi aciklamaktadir.E islevleri olarak anilan bu islevlerin her biri, degerin tipini kontrol eden ve sonuca göre DOGRU ya da YANLIs'i verir. örnegin, deger bos bir hücreye basvuru ise,

EBOsSA islevi DOGRU mantiksal degerini verir; aksi halde YANLIs'i verir. EBOsSA(deger) EHATA(deger) EHATALIYSA(deger) EMANTIKSALSA(deger)

EMETiNDEGiLSE(deger) EMETYNSE(deger) EREFSE(deger) ESAYIYSA(deger) EYOKSA(deger) örnekler EMANTIKSALSA(DOGRU) esittir DOGRU

EMANTIKSALSA("DOGRU") esittir YANLIs ESAYIYSA(4) esittir DOGRU Farkli bölgelerde Altin fiyatlarina iliskin bir islem tablosunda C1:C5'in asagidaki metin degerleri,i sayi degerlerini ve hata degerlerini gösterdigini varsayalim: sirasiyla "Altin", "Bölge1", #BAsV!, , 330,92 TL, #YOK. EBOSSA(C1) esittir YANLIs

EHATALIYSA(C3) esittir DOGRU EYOKSA(C3) esittir YANLIs EYOKSA(C5) esittir DOGRU EHATA(C5) esittir YANLIs

ESAYIYSA(C4) esittir DOGRU (330,92 TL metin olarak degil bir sayi olarak girildiyse) EREFSE(Bölge1) esittir DOGRU (Bölge1 bir erim adi olarak tanimlandiysa)

EMETINSE(C2) esittir DOGRU (Bölge1 metin olarak bicimlendiyse) Baska bir islem tablosunda A1:A4 eriminin ortalamasini hesaplamak istediginizi, ama hücrelerin sayi icerdiginden emin olmadiginizi varsayalim. A1:A4 sayi icermiyorsa, ORTALAMA (A1:A4) #SAYI/0! hata degerini verir. Bu durumda olasi hata degerlerini bulmak icin asagidaki formülü kullanabilirsiniz:

EGER(EHATALIYSA(ORTALAMA(A1:A4)),"Sayi Yok",ORTALAMA(A1:A4)) YADA Bagimsiz degiskenlerden biri DOGRU'ysa DOGRU'yu verir; tüm bagimsiz degiskenler YANLIs'sa YANLIs'i verir. YADA(mantiksal1,mantiksal2,...) örnekler YADA(DOGRU) esittir DOGRU YADA(1+1=1,2+2=5) esittir YANLIs A1:A3 DOGRU, YANLIs ve DOGRU degerlerini iceriyorsa: YADA(A1:A3) esittir DOGRU Ayrica, öZDEs icin örnege bakin .
ALINTIDIR

Cevapla