Asymmetric Digital Subscriber Line (Asimetrik Sayısal Abone Hattı) sözcüklerinin bas harflerinden olusan ADSL , mevcut telefonlar için kullanılan bakır teller üzerinden yüksek hızlı veri , ses ve görüntü iletisimini aynı anda saglayabilen bir modem teknolojisidir. Telefon hattının her ucuna bir ADSL modem eklenerek üç bilgi kanalı olusturulur : Alıs (download) , gönderis (upload) ve POTS (Plain Old Telephone Service ) olarak adlandırılan geleneksel telefon servis kanalı. POTS kanalı , ADSL ortamı üzerinden ses iletimi için kullanılır. Böylece internete baglı iken aynı anda telefon konusması yapılabilmesi saglanmıs olur .
Geleneksel modemler, bilgisayardan gelen sayısal sinyalleri analog sinyallere, telefon hattından gelen analog sinyalleri de sayısal sinyallere çevirir . ADSL’in de içinde yer aldıgı DSL teknolojisi ,sayısal verinin analog forma ve tekrar geriye çevrilmeyecegini varsayan bir teknolojidir. DSL modemler sinyalleri çevirmez bunun yerine verileri sayısal olarak yollar ve alır. Sinyalleri çevirmeye gerek kalmadıgından veriler normal modemlerden çok daha hızlı iletilir.Sistem asimetrik olarak çalıstıgından download (sebekeden kullanıcıya) ve upload (kullanıcıdan sebekeye) hızları farklıdır. Her zaman download oranı upload oranından fazladır.
sirketimiz ADSL kullanıcılarına minimum 512 / 128 Kbps , maksimum 2048 / 512 Kbps hızında baglantı imkanı saglamaktadır . Ayrıca , DSLAM cihazları bir biri arasında ve omurgaya backbone STM-1 155 Mbps gibi çok yüksek kapasiteli hatlarla baglandıgından , aynı santralden baglanan kullanıcı sayısının artısı durumunda kullanıcıların bant genisliklerinin minimum oranda etkilenmesi temin edilmistir.
Genellikle İnternet ihtiyaçlarını dial-up baglantı (maksimum hız 56Kbps) ile saglayan küçük ve orta ölçekli isletmeler düsük hız ve yüksek fatura gibi problemlerle karsı karsıyadır . ADSL , analog dial-up baglantıya göre hem hız , hem ücret ,hem de teknolojik bakımdan üstünlüklere sahiptir. ADSL ile internete erisimde süre sınırlaması yoktur. Aylık olarak ödenen sabit ücret karsılıgı 365 gün 24 saat internete baglı kalınabilir.
Sürekli olarak bir kullanıcıya tahsis edilen ve kullanıcının her baglantı girisiminde aldıgı IP adresi statik ip adresi olarak adlandırılır. IP adreslerinin daha ekonomik kullanılması için her kullanıcıya bir statik IP adresi tahsisi yerine belirli bir IP blogundan kullanılmayan bir IP adresi de verilebilir ki bu da dinamik IP adresi olarak adlandırılır Bu durumda kullanıcının her baglantı girisiminde aldıgı IP adresi farklı farklı olabilir . Statik IP genelde ; WEB server , mail server gibi IP adresinin baskaları tarafından bilinmesini gerektiren uygulamalar için kullanılmaktadır. Ev kullanıcıları için ise dinamik IP kullanımı daha uygundur.
ADSL’in Avantajları:
* Yeni bir alt yapıya gerek duymaksızın mevcut telefon hattı üzerinden yüksek hızda iletisim,
* Tek telefon hattı üzerinden aynı anda internet ve ses/faks özelligi,
* Kullanıcı tarafındaki cihaz maliyetinin düsük olması ve kurulum kolaylıgı,
* DSL baglantı üzerinden birden fazla bilgisayar baglanabilmesi,
* Internet üzerinden es zamanlı ses ve görüntü aktarımı,
* Alternatif hız seçenekleri (hiçbir donanım degisikligi yapmaksızın…)
* Servis ve kullanıcı tanımlamalarında, kullanıcının istegine göre statik veya dinamik IP ataması,
* İletisim agında çıkabilecek sorunların diger veri aktarım sistemlerine göre daha hızlı çözülmesi,
* İndirme islemleri ( download ) için harcanan sürenin 10 kata kadar azalması,
* İnternet üzerinden video konferansın kolaylıkla yapılabilmesi.
ADSL BAĞLANTI PROBLEMLERİNDE YAPILMASI GEREKENLER
ADSL baglantılarınızda herhangi bir sorun yasarsanız ; 444 0 375 ADSL Teknik Destek Servisi’ni arayarak ARIZA KAYDI yaptırmanız gerekmektedir. Ancak , Teknik Destek Servisini aramadan önce sizin de yapabileceginiz kontroller ve hatta çözebileceginiz sorunlar oldugunu unutmayınız. Bu amaçla , bilgisayar ve internet konusunda hiç bir uzmanlık gerektirmeyecek sekilde hazırlanarak asagıda açıklanan ve maddeler halinde sıralan islemleri yapınız.
MADDE 1: FİZİKSEL BAĞLANTILAR (Fiziksel baglantılarınız asagıdaki gibi olmalıdır)
Telefon hattı ile birlikte adsl modemin baglantısı :
Telefon hattı ile birlikte adsl modemin baglantısı ve network’e baglantı :
AÇIKLAMA : ADSL Hattınıza Telefon , Faks veya POS cihazından sadece birini baglayabilirsiniz. Ancak bu baglantı için mutlak suretle CE standartlarına sahip Splitter (Ayrıstırıcı) denilen ve Alçak Frekansları geçirererek telefon hattınızın Yüksek Frekanslı Data sinyallerinden kaynaklanan parazitlerden arındırılmasını saglayan bir aparat kullanmanız gerektigini unutmayınız . Ayrıca ne Splitter’dan önce ne de Splitter’dan sonra Telefon Faks veya POS cihazınıza paralel baska bir cihaz baglamayınız.Zira paralellenen cihazlar Modeminize gidecek olan ADSL sinyalini zayıflatacagından Modem senkronizasyonu yada İnternette sörf hızınızla ilgili bir takım problemler yasayabilirsiniz.Bununla birlikte; çok fonksiyonlu veya telsiz Telefonlar ile bazı Faks cihazlarının da ADSL sinyalini zayıflattıgı tespit edilmistir.
MADDE 2: MODEM SENKRONİZASYONU
Modeminizdeki LİNE , LİNK yada DSL ısıgı SÜREKLİ olarak yanmalıdır.
* Isıgın SÜREKLİ yanması modeminizin senkron oldugunu gösterir.
* Isıgın yanıp sönmesi (FLAs) modeminizin senkron olamadıgını gösterir.Bu durumda :
-Telefonunuzdan çevir sesi alıp-almadıgınızı kontrol ediniz.Eger telefonunuz da çalısmıyor ise 121 numaralı TELEFON ARIZA hattını arayınız.
-Telefonunuz çalısıyor ise , hat ucunu Splitter’dan çıkararak modeme direk olarak takınız. Modeminiz senkron oluyor ise; Splitter, kablo, konnektör yada kullandıgınız Telefon , Faks ,POS cihazınızla ilgili bir sorun yasamaktasınız.
-Hala senkronizasyonu saglayamamıs iseniz; 444 0 375 numaralı ADSL Teknik Destek Hattını arayınız
* Isıgın hiç yanmaması modeminizin bloke oldugunu gösterir.Bu durumda modemin arkasındaki Reset butonuna kalem ucu ile bastırarak modeminizi fiziksel olarak RESET etmeniz gerekir.
MADDE 3: BİLGİSAYAR AYARLARI : Bilgisayarınızdaki Ag (Network) ayarlarını asagıdaki gibi yapınız.
Win XP/2000/2003
Denetim masası / Ag Baglantıları / Yerel Ag Baglantısı / Özellikler / Ethernet Kartınızın İnternet İletisim Kuralları (TCP/IP)
Hem DNS hem de IP kısımlarını otomatik aldırmanız gerekmektedir. Ancak bazı durumlarda DNS girmeniz gerektiginde “Asagıdaki DNS sunucu adreslerini kullan” seçeneginden ayarlarınızı giriniz..
Win 95 / 98 / ME
Denetim masası / Ag Baglantıları / Yerel Ag Baglantısı / Özellikler / Ethernet Kartınızın İnternet İletisim Kuralları (TCP/IP)
Hem DNS hem de IP kısımlarını otomatik aldırmanız gerekmektedir. Ancak bazı durumlarda DNS girmeniz gerektiginde DNS yapılandırılması kısmında “DNS’yi etkinlestir” seçeneginden ayarlarınızı giriniz. Ayarlarınızı tamamladıktan sonra BILGISAYARINIZI YENIDEN BASLATMANIZ gerekmektedir.
* Bilgisayarınızın ag ayarları güncellendikten sonra Baslat ---> Çalıstır ve gelen pencereye cmd yazarak (Eger Windows98 isletim sistemi kullanıyorsanız “command” yazınız ) enter tusuna basınız.
* Karsınıza gelen Ms-Dos komut istemcinizde “ipconfig” yazarak enter tusuna basınız. Çıktı olarak alacagınız görüntü asagıdaki gibi olacaktır.
* Bu ekrandan modeminizin IP alıp almadıgını görebilirsiniz. Daha ayrıntılı bilgi için “ipconfig/all” komutunu verebilirsiniz.
NOT: Bu ekranda görünen IP sadece bir örnektir.PC’nizin alacagı IP Adresi modeminizin IP grubundan olacaktır.
MADDE 4: MODEM AYARLARI :
* Modemin ayarlarına WEB arayüzünden erismek için Internette web sayfalarına baglanmak için kullandıgınız mevcut web tarayıcınızı (internet Explorer) açınız ve adres satırına modeminizin IP Adresini yazınız. (örnek: http://192.168.1.1/ )
* Gelen sayfaya modem ayarlarına baslamak için gerekli olan kullanıcı adı ve sifre yazılır. Bilinen baslıca modem markalarının IP adresleri ve kullanıcı ad-sifreleri sunlardır :

Modemizin Setup sayfasına ulastıgınızda asagıda belirtilen degerleri girmeniz gerekmektedir ;
* VPI : 8 , VCI : 35
* Encapsulation : PPPoE LLC veya PPPoA VC-Mux
* User Name & Password : Türk Telekom A.s. tarafından verilen kullanıcı adınızı ve sifrenizi yazınız.
* Authentication : PAP
* Automatic Reconnect : ADSL baglantısı kesildiginde modemin yeniden otomatik olarak baglanması için isaretlenmesi gereklidir.
* PPP Disconnect Timeout : Dakika cinsinden yazılan süre sonunda baglantı otomatik olarak koparılır. Eger sürekli bir baglantı isteniyor ise bu deger 0 (sıfır) yapılmalıdır.
* Bridge : PPP oturumu modemde sonlanacak ise Disabled ; Bilgisayarda sonlanacak ise Enabled seçilir. Ancak oturum bilgisayarda sonlandırılır ise Ag Baglantılarına yeni bir Baglantı olusturulması gerekir.
* DHCP Server : Yerel Agınızdaki(LAN) bilgisayar(PC) yada bilgisayarlarınızın modeminizin IP grubundan otomatik olarak birer IP adresi alabilmesi için bu seçenegi Enabled yapmalısınız.
* DHCP Client: Genis Alan Agındaki (WAN) ayarları kısmında Disabled seçilir.
* Statik IP Setting : Bu ayar , sabit IP alan kullanıcılar içindir.Ancak abonenin statik IP’si olsa dahi modeme yazılması istenmez. Zira sistem zaten modemin her baglantısında aynı IP’yi atamaktadır.
* Subnet Mask : IP dagıtılan bütün bilgisayarların aynı havuzda olması için 255.255.255.0 olmalıdır.
* NAT : LAN ile WAN baglantıları arasında dinamik ag adresi ve port dönüsümü ( Dynamic NAPT ) saglar. Bu seçenek mutlaka ‘yes , on , Enabled yada Sua-only ’ seklinde isaretlenmelidir.
* DNS: İnternet yoluyla erisilecek adresin Ad ve IP dönüsümünü saglar.Örnegin: http://mail.ttnet.net.tr yazdıgınızda bu adres çözümlenerek 212.156.4.141 ip‘si elde edilir ve bu sayfaya erisiminiz saglanır. Ancak Modem içerisine yada TCP/IP özellikleri kısmına herhangi bir DNS sunucu IP’si yazmayınız, böylece sistem sizi otomatik olarak bir DNS Server’a yönlendirecektir.
* Tüm ayarları yaptıktan sonra ‘submit ’ ve ‘save and reboot’ yapınız.Modeminizin ısıklarının sönerek yeniden senkron olması gerekir.Isıklarda bir degisim olmuyor ise modeminizi kapatarak yeniden açınız.
MADDE 5: IP KONTROLÜ :
* Modemimizin almıs oldugu IP’yi görmek için : System Status ---> WAN İnformation ( sekil-a )
* Bilgisayarınızın modeminizden almıs oldugu IP’yi görmek için : İsletim sisteminiz,
- Windows98 ise: Baslat ---> Çalıstır ---> winipcfg
- Windows2000 , Millenium yada XP ise: Baslat---> Çalıstır---> cmd---> ipconfig veya detaylı olarak görmek istiyorsanız ipconfig/all yazınız.
* Bilgisayarınızdan herhangi bir adrese ulasmak için izlenen yolu inceleme isterseniz :
Baslat---> Çalıstır---> cmd---> tracert www………………. komutunu verebilirsiniz.
* İnternette sörf yapabiliyorsanız modeminizin almıs oldugu IP’yi http://speedtest.ttnet.net.tr , http://ipadresimne.com , yada http://showmyip.com sayfalarından da ögrenebilirsiniz.
( sekil-a )
NOT : Yukarıdaki örnekte modem sistemden 81.214.222.61 IP’sini almıstır.
NOT : Yukarıdaki örnekte Bilgisayar modemden 192.168.1.51 ip’sini almıstır.
* Modem IP alamamıs ise; modeminizin ayarları ile kullanıcı adı ve sifrenizin dogru olup olmadıgını kontrol ediniz.Kullanıcı adınızın sonuna ‘……..@ttnet ’ yazmayı unutmayınız.
* Modeminiz hala IP alamamıs ise ; 444 0 375 ADSL Teknik Destek Servisini arayınız.
MADDE 6: SAYFA AÇAMAMA YADA HIZ PROBLEMİ :
* Sayfa açamamanın en basta gelen sebepleri DNS problemleri ve Bilgisayarlardaki Virüs yada Ajan yazılım (Spy)’lardır.Öncelikle genel bir DNS problemi olup olmadıgı arastırınız. Bu amaçla örnek olarak;
http://212.156.4.141 yazdıgınızda http://mail.ttnet.net.tr sayfası ,
http://195.175.23.74 yazdıgınızda http://speedtest.ttnet.net.tr sayfası ,
http://212.174.189.122 yazdıgınızda www.meb.gov.tr sayfası ,
http://64.233.167.147 yazdıgınızda www.google.com.tr sayfası ,
http://213.243.16.216 yazdıgınızda www.hurriyetim.com.tr sayfası ,
http://212.101.97.35 yazdıgınızda www.mynet.com sayfası açılıyor ise ;
genel bir DNS problemi oldugu sonucuna varmalısınız. Ancak, DNS IP’lerini PC yada modeminize girmediginizden; girmis iseniz kullanılan DNS IP’lerini dogru olarak yazdıgınızdan emin olunuz.
Kullanılan DNS IP’sinin tespiti için: Baslat---> Çalıstır---> cmd---> nslookup komutunu giriniz
* Herhangi bir DNS problemi yok ise virüs yada spy olup olmadıgını arastırınız.Öncelikle tüm internet sayfalarını kapatınız. Daha sonra ; Baslat--->Çalıstır---> cmd---> netstat komutunu giriniz. Bu komutun ardından sıralanan tüm baglantılar , arka planda çalısarak degisik adreslere baglantı kurarak sizin download yapmanızı engelleyen Virüs yada Spy’lardır.Bunları silmek için Anti-virus veAnti-spy programlarını kullanabilirsiniz.En sık kullanılan ve ücretsiz olarak indirerek sahip olabileceginiz bazı Anti-Spy programları sunlardır:
http://www.microsoft.com sitesinde yer alan Windows AntiSpyware (Beta)
http://www.download.com sitesinde yer alan Spybot-Search & Destroy
Not: Bu programları, Bilgisayarınıza Spy’lar girerek tüm Download bandınızı isgal etmeden önce indirmeniz gerektigini unutmayınız. Ancak yüklememisseniz CD ile temin ederek de yükleyebilirsiniz.
ADSL’de HIZINIZIN TESPİT EDİLMESİ
Kafa karıstıran bir baska konu ise ADSL baglantı hızı ve dosya indirme hızı. Hesapların sasmasının 2 nedeni var. Biri bit ve Byte arasındaki fark digeri ise verilerin tanımlanmasına ve iletilmesine yarayan protokol ve baslık (header) bilgilerinin kapladıgı yer. bps (bits per second) saniyedeki bit sayısı , Bps (Bytes per second - B/s) ise saniyedeki Byte sayısı. Yazılıs olarak farklı olduklarına dikkat edin. Internet baglantı hızı birimi olarak bps ama dosya indirme hızı olarak Bps kullanılıyor. Byte ve bit aralasındaki fark;
1 Kilo Byte (KB)..= 1024 bytes (1024'ün katları olarak artar)
1 kilobit (kb)......= 1000 Bits (1000'in katları olarak artar)
1 byte (B).........= 8 Bits (b) seklinde.
512 kbit bir adsl baglantısında maksimum dosya indirme hızı;
512 kbps........= 512.000 bps
512000 bps....= 512.000/8 = 64.000 B/s
64.000 B/s......= 64.000/1024 = 62,5 Kb/sb maalesef degildir
Çünkü isin içine veri iletiminin kaçınılmazı olan protokoller de giriyor. Her protokol katmanı sırayla, kendi tanımlama ve iletimde kullanılan anahtarlama verilerini iletilen veriye ekliyor.Bu sekilde olusan yapılara paket deniyor.. Böylece dosya çekme hızı azalıyor. Protokol kullanımına göre de bu sonuç degisiyor. Maksimum 1518 byte olabilen bir Ethernet veri paketi bu yüzden sadece sadece 1452 byte veri tasıyabiliyor. Son çıkıs protokolü olarak buna birde 53 byte'lık ATM paketinin 5byte'lık baslıgı ekleniyor.
[(1452byte veri + 40byte TCP/IP + 8byte PPPoE) + 18byte Ethernet]+ 5byte ATM
Bu hesap ile baslık bilgisi çıkarılmıs Kilo Byte cinsinden 512 kbps ADSL baglantının maksimum dosya indirme hızı;
512000 x 1452/1518 x 48/53 = 443.537 kbps
443.537 kbps = (443537 kbps / 8 ) = 55.442 B/s
* ADSL Hız Testini ya web sayfamızdaki “ADSL Hız Testi” kısmından veya http://speedtest.ttnet.net.tr adresinden yapabilirsiniz. Test yaparken hiçbir PC’den sörf yapılmaması gerekmektedir .Çıkan sonuç tanımlı hızınızın %70 - %80‘ıcivarında olmalıdır.Eger Adsl Hızınız daha düsük çıkarsa ; bunun sebepleri arasında Spy’lar ve hatlardaki ogunluk olabilecegini unutmayınız.
NOT : Yukarıdaki sekilde 2048 kbps hızındaki bir abonenin test sonucunun 1732 kbps oldugu görülmektedir.
ADSL KOTA SAYFASININ KULLANILMASI
1. Kullanım miktarına baglı (Kotalı) tarife seçen ADSL müsterilerimize,ödedikleri aylık ücret karsılıgı :
01-Kasım-2005 Tarihi itibariyle kota ve fiyat bilgileridir!

Download (Bilgi indirme) hakkı tanınmıstır.Bu limiti asan müsterilerimiz belirtilen limitin üzerindeki her 1 MByte’lık download miktarı için 8.872 TL. (0,008872 YTL) ücret ödemektedirler. Ancak; Limit her ne kadar asılırsa asılsın ödenecek aylık ücret; aynı hız seçenegindeki Limitsiz tarife ücretinin % 25 fazlasını geçmemektedir. Belirtilen Kota miktarları aylık olarak hesaplanmakta olup kullanılmayan bölümünün bir sonraki aya ilave edilmesi söz konusu degildir. Aylık kullanım miktarınızı : http://adslkota.ttnet.net.tr/ sayfamızdan takip edebilirsiniz.Kullanıcı Adınızın sonuna @ttnet eklemeyi unutmayınız.
NOT: Kullanım miktarınız ; o ay içerisinde Kullanıcı Adınızla yapılmıs olan download miktarı olarak hesaplandıgından , LÜTFEN Kullanıcı Adınızı ve sifrenizi baskalarına vermeyiniz.
2. Açılan sayfadaki Kullanım Bilgileri iconundan Aylık Transfer kutucugunun üzerine tıklayarak aylara göre yapmıs oldugunuz Upload ve Download miktarlarınızı takip ve kontrol edebilirsiniz.
Açıklamalar :
1-) Aylık transfer miktarı, limitli ya da limitsiz, tüm tarifelerdeki kullanıcıları bilgilendirme amaçlıdır. Bu bilgiden yararlanarak, limitli tarife kullanıcıları, limitlerini görebilir, limit tarifede olmayan kullanıcılar ise, tarife seçim kararlarını alabilirler. (Örn: Limitli tarifede olmayan bir kullanıcı, aylık download miktarının 3GB'ın altında olması durumunda limitli tarifeye geçmeye karar verebilir.)
2) Upload miktarı bilgilendirme mahiyetinde olup, ücretlendirmeye tabi degildir.
3) Ay içerisinde, baglantınız halen aktifse, son 12 saatteki transferleriniz bu rakama dahil olmayabilir. Kesin rakam, baglantınızı kapatmanız durumunda, yada ay sonunda ortaya çıkacaktır.
4) NetLimiter, DuMeter ve benzeri programlarla yapılan ölçümlerle transfer miktarınız arasındaki farklılıklar bulunabilir. Bunun sebebi, bu programların %10-15 civarındaki TCP/IP baslık fazlalıklarını (header overhead) ve tekrar transferleri (retransmission) hesaba katmamalarından kaynaklanmaktadır. Neticede, sistemdeki kayıtlarınız esas alınarak faturalandırma yapılacaktır.
Alintidir