excel temel fonksiyon ipuçları çözümleri

Excel, Word, Access, Power Point programlarıyla ilgili ipuçları ve bilgi paylaşım alanıdır.
Cevapla
tasarımcı77
Megabyte1
Megabyte1
Mesajlar: 828
Kayıt: 06 Eki 2010, 09:10

excel temel fonksiyon ipuçları çözümleri

Mesaj gönderen tasarımcı77 » 20 Tem 2011, 17:29

Resim

Orta Seviye Excel Çözümleri
Boş hücreleri kontrol etmek :
Excel’in =EBOŞSA fonksiyonu istediğimiz görevi yerine getirecektir. Bunun için yapacağımız şey şöyle olabilir.Eğer B sütunundaki hücrelere aşağıdaki formülü girersek
=EĞER(EBOŞSA(A1);”ahmet”;”mehmet”) bu durumda B sütunundaki hücrelerin istediğiniz değerleri aldığına şahit olacaksınız. Örnek formül önce A1 hücresinin durumunu değerlediriyor. =EBOŞSA formülü eğer hedefteki hücre boşsa DOĞRU, boş değilse YANLIŞ değerini alır. Hücredeki =EĞER formülü de =EBOŞSA formülünden gelen değere göre B1 hücresinin değerini “ahmet” veya “mehmet” yapmaktadır.
Düzgün TL gösterimi :
Bir hücrenin içerisindeki rakamı başka bir hücre içerisinde Türk lirası formatlama kurallarına uygun olarak görüntülemek için Excel’in özel bir fonksiyonu olan =LİRA fonksiyonunu kullanabilirsiniz. =LİRA fonksiyonu aşağıdaki gibi kullanılır: =LİRA(hücre;ondalık) burada hücre bölümüne değerin alınacağı hücrenin adresini yazmak gerekli. Ondalık bölümünde ise TL gösteriminde kullanılacak olan ondalık bölümün, yani virgülün sağ tarafında yer alacak olan rakamların sayısını ayarlayabilirsiniz. Örneğin A1 hücresinde 1200,23 sayısı varsa bu durumda B1 hücresine =LİRA(A1;3) formülünü girdiğinizde B1 hücresinde 1.200,230 yazdığına şahit olacaksınız.
Uzun metinleri bölme :
Eğer tablolarınızda çok büyük metinler varsa ve hücre genişlikleri bu metinlerin tamamını gösterecek şekilde ayarlanmamışsa, ekranda hesap tablonuzu incelerken metni okumakta zorlanırsınız. Çünkü bir hücrenin içeriği diğer hücrenin başı tarafından bölünerek hücre içeriğini okunmaz hale getirir.Eğer bu tür hücrelerin içeriğini incelemek istiyorsanız hücreyi ikiye bölerek, ve hücre içeriğini çift satır haline getirerek daha rahat okunmalarını sağlayabilirsiniz. Bunun için iki satır haline getirmek istediğiniz hücrenin üzerine gelin ve tuşuna basın. İmleç hücrenin içerisine girecektir. Hücrenin bölünen metninden hemen sonraya bu imleci getirin ve ALT + ENTER tuşlarına basın. Hücre içeriği bu imleç pozisyonundan sonra bir alt satıra atlayacak, hücrenin yüksekliği de bu satırlara göre otomatik olarak ayarlanacaktır.
Düz metni sütunlara bölmek :
Excel’de tutulan kayıtlarda herhalde en sık kullanılan alan isim alanıdır. Genellikle isim tek bir hücreye yazılır ama kimi zaman bu uygulama sorunlar getirebilir. 10,000 kayıtlık bir veritabanındaki isim alanını elinizle ad ve soyad olarak iki ayrı alana bölmeye çalıştığınızı düşünebiliyor musunuz? Tabii bu sorun karşımıza sadece isim örneğinde çıkmayabilir. Örneğin semt ve şehir bilgisinden oluşan bir alanı ikiye bölmemiz gerekebilir.Bu soruna pek çok farklı çözüm getirilebilir. Bunlardan en kolayı, Excel’in Text to Columns (metinleri sütuna çevir) komutu. Tek yapmanız gereken, bölmek istediğiniz hücreleri işaretleyip, Data/Text to Columns komutunu çalıştırmak.Bundan sonra gerçekleştirmeniz gereken iki adım kalıyor. İlk adımda metni nasıl bölmek istediğinizi karar vermelisiniz. Delimited seçeneği metni belirleyici karakterlerle bölmenizi sağlarken, Fixed Width seçeneği sabit boylarda bölmeleme yapmanızı sağlar. Genellikle işe yarayacak olan seçenek Delimited seçeneğidir. Eğer bu seçeneği seçerseniz, bir sonraki adımda metnin hangi karakterlere göre ayrılacağını belirliyorsunuz. Fixed Width seçeneğini seçerseniz, elinizle sütun genişliklerini belirliyorsunuz.
En çok kullanılan değerleri gösterme :
Excel tam bu iş için kullanılacak bir formül geliştirmiş. =ENÇOK_OLAN() adındaki bu formül verdiğiniz bir aralıkta en fazla tekrar eden değeri gösteriyor. Yandaki gibi bir hesap tablosuna sahip olduğunuzu varsayalım. Değerler B2:B8 aralığında sütununda yer alsınlar. B1 hücresine de B sütununda en fazla tekrar eden değerin yazılmasını istiyorsunuz. O zaman B1 hücresine gireceğimiz formül =ENÇOK_OLAN(B2:B8) şeklinde olacaktır. Bu durumda yan örneğimizde görüldüğü gibi B1 hücresinin değeri en fazla tekrar edilen sayı olan 3 olacaktır.
Excel sayfalarını birleştirmek :
Bir Excel çalışma kitabının içerisinde bulunan bir veya daha fazla çalışma sayfasını başka bir çalışma kitabına almak istiyorsanız, bütün yapacağınız önce hedef, daha sonra da kaynak Excel çalışma kitabını açmak. Daha sonra Pencere menüsünden Yerleştir * Yatay komutunu çalıştırarak iki dosyanın da içeriğinin ekranda görünmesini sağlayın. Kopyalamak ya da taşımak istediğiniz çalışma sayfalarının alt tarafında bulunan sayfa TAB’larından fare ile tutun ve hedef Excel çalışma kitabının üzerine bırakın.Bu işlemi yaptığınızda sayfayı taşımış olacaksınız. Eğer sayfayı kopyalamak, yani orijinalini kaynak çalışma kitabında bırakmak istiyorsanız sürükle ve bırak işlemi sırasında CTRL tuşuna basın ve basılı tutun. Sürüklenen simgenin yanında bir + (artı) işareti belirecektir. Bu işaret sayfanın “kopyalandığını” gösterir.
Bir sütunda kaç tane :
Kullanılan formül EĞERSAY() formülü. Bu formülün iki parametresi var. Birinci parametresinde sayılacak sütunun adresini, ikinci parametrede ise aranacak ve sayılacak sayı veya metni veriyorsunuz.Bu örnekte aranacak sütun A sütunu. Burada B2 hücresinde kullanılan formül =EĞERSAY(A:A;B1) şeklinde. Yani diyor ki, “A sütununda B1 hücresi ile aynı olan kaç tane hücre var? Bana göster!”. Sonuç olarak ekran görüntüsünden de inceleyebileceğiniz gibi, B1 hücresine “ali” yazılmış, bu sütunda 2 tane “ali” olduğu için B2 hücresinde de 2 yazıyor.
Excel ve seriler :
Bir sütunu belli bir farka artan sayılarla doldurmak mı istiyorsunuz? Bunun için alt alta sayıları yazmanıza veya toplama-çıkartma formülleri ile uğraşmanıza gerek yok. Diyelim ki 0’dan başlayarak beşer beşer yazdıracaksınız. Önce birinci hücreye 0 altındaki hücreye de 5 yazın. Daha sonra bu iki hücreyi fare ile seçili duruma getirin. Seçili duruma getirdiğiniz hücrelerin alt sağ tarafında küçük bir karenin çıktığını göreceksiniz. Fare imleci ile bu karenin üzerine gelin ve işareti tutarak aşağı doğru sürükleyin, sütundaki değerlerin bitmesini istediğiniz yerde durun, fare düğmesinden elinizi çekin.Seçili duruma gelmiş olan alan otomatik olarak bir seri biçiminde doldurulacaktır. Anlatırken biraz karışık gibi görünen bu yöntemin, eliniz alıştıktan sonra aslında ne kadar kolay olduğunu göreceksiniz ve bir kere alıştıktan sonra vazgeçemeyeceksiniz. Aynı seri mantığı Türkçe Excel için Aylar, tarihler ve haftanın günleri için de geçerlidir. Yani Ocak yazdıktan sonra fare ile çekiştirerek Excel’e otomatik olarak Şubat, Mart vs.. yazdırabilirsiniz.
Sütun genişliğini otomatik olarak ayarlamak :
Bir Excel hesap tablonuz var ve içinde bir sürü veri bulunuyor. Ancak sütun genişlikleri düzgün olarak ayarlanmadığı için verilerin bir kısmı görülmüyor, bir kısmı da üstüste çakışıyorlar. Sütun genişliğini otomatik olarak ayarlamak için yapılacak en kolay işlemi merak ediyor musunuz? Hemen söyleyelim: Önce genişliği otomatik olarak ayarlanacak olan sütunları seçili duruma getirin. Daha sonra fare imlecini sütun başlıklarını birbirinden ayıran çizginin üzerine getirin. Bunu yaptığınızda fare imlecinin ayraç haline geldiğini göreceksiniz. Bu aşamada çift tıklayın. Seçili olan sütunların genişlikleri otomatik olarak içindeki tüm verilerin görünebileceği şekle gelecektir.
Uzun isim vermeyin :
Excel’de dosya isimlerinin genişliği maksimum 21 karakter olabilir. DOS’un 8 karakter sınırından sonra 21 karakter genişliğinde dosya ismi tanımlamak ilk anda cazip gelebilir. Fakat bu durumda isim verme süreci zaman alıcı olabilir. Bu arada çalışma tablosu içinde kullandığınız alanların da isimlerinin kısa olmasına dikkat etmelisiniz. Çünkü çalışma tablosu içinde bir hücre içinde maksimum 255 karakter yazabilirsiniz. Bu nedenle hücre içinde yazacağınız formüller içindeki uzun alan isimleri nedeniyle hücredeki formül yazımınızı tamamlamadan formülünüz 255 karakteri aşacaktır.
Excel’de sıfır atma :
Excel’de yaptığınız çalışmalarda bol sıfırlı sayılar kullanıyorsanız, yazdığınız sayının görülebilmesi için sütun genişliğini arttırmanız gerekebilir. Bu da çalışma tablosunun geniş bir alana yayılmasına neden olur. Sütun genişliğini arttırmak yerine bu sayıların 0 olan 3, 6, 9 veya daha fazla hanesini saklayabilirsiniz. Bunun için FORMAT NUMBER komutlarını seçip, ekrana gelen menüden Code Text Box seçeneğini Tab tuşunu kullanarak veya fare ile seçerek #,##0, ifadesini yazmalısınız. Böylece çalışma tablonuzda yazdığınız 100000000 sayısı 100000 olarak, eğer #,##,0,, formatını kullanırsanız 100 olarak görüntülenir.
Alanlara isim verme :
Çalışma tablosundaki alanları hücre adresleriyle tanımlayabileceğiniz gibi isim de verilebilir.Eğer Excel’de çalışıyorsanız, isim vermek istediğiniz alanı işaretleyip Formula * Define * Name komutlarını seçip, belirlediğiniz alana vermek istediğiniz ismi yazın. 1-2-3′de önce / Rnage * Name * Create komutlarını seçip, sonra alan ismini ve adresini yazıp Enter’a basın.Burada isim verilen alan, bazen bir hücre bazen de birden fazla hücreden oluşan bir alan olabilir. İsmi TOP olan B1..B30 alanında toplamak istediğiniz sayıların var olduğunu farz edelim.
Büyük alanları seçmenin kısa yolu :
Eğer büyük bir veri alanına ihtiyacınız varsa fare ile kaydırarak bütün veriyi seçmek yerine bir anda geniş bir seçili alan oluşturabilirsiniz. Bunun için Ctrl-* veya Ctrl-Shift-8 tuşlarına basmanız yeterli. Excel sizin için bu büyük alanı oluşturacaktır.
Hücre çizgilerini gizlemek yada göstermek :
Bir Excel tablosunda çalışırken hücrelerin boyutlarını gösteren kılavuz çizgilerini zaman zaman göstermek zaman zamanda gizlemek isteyebilirsiniz. Bu işi yapacağınız bir düğmeyi araç çubuğuna eklemeye ne dersiniz. Böylece bu düğmeye bir defa bastığınızda kılavuz çizgileri görüntülenir, bir defa daha bastığınızda gizlenir. Böyle akıllı bir düğmeyi araç çubuğuna eklemek için aşağıdaki adımları takip edin. 1) Araçlar menüsünden Özelleştir komutunu çalıştırın. 2) Ekrana gelecek olan diyalog kutusunun Komutlar bölümüne gidin. 3) Kategoriler listesinde Formlar seçeneğini seçili duruma getirin. Sağ taraftaki bölümde Kılavuzu değiştir seçeneğini bulun. 4) Bu seçeneğin üzerine gidin, sol fare düğmesine basın, basılı tutun ve düğmeyi araç çubuklarından herhangi birinin üzerine sürükleyip bırakın. 5) Tamam düğmesine basarak diyalog kutusunu kapatın.Artık araç çubuğunda oluşturmuş olduğunuz bu düğmeye basarak kılavuz çizgilerini bir gösterebilir, bir gizleyebilirsiniz.

alıntıdır.



Cevapla