1973 yılına ait kayıp Unix v4 kaynak kodu, onlarca yıllık manyetik banttan kurtarıldı

Hardware (Donanım) konusunda bilgi paylaşım alanıdır.
Cevapla
Kullanıcı avatarı
velociraptor
Yottabyte4
Yottabyte4
Mesajlar: 53938
Kayıt: 14 Mar 2006, 02:33
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 19763 kez
Teşekkür edildi: 11981 kez

1973 yılına ait kayıp Unix v4 kaynak kodu, onlarca yıllık manyetik banttan kurtarıldı

Mesaj gönderen velociraptor »

Resim

Utah Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri Fakültesi tarafından, Unix v4'ün bilinen tek kopyasını içeren yarım asırlık bir manyetik bant bulundu ve kurtarıldı. 1973 yılına ait olan dokuz kanallı 3M manyetik bant, yaklaşık 40 megabayt veri içeriyor ve hem çekirdeğin hem de temel yardımcı programların C dilinde yazıldığı en eski Unix sürümü olma özelliğini taşıyor.

Teknik kurtarma işlemini yöneten Bitsavers'tan arşivci Al Kossow, bu tür çalışmalar göz önüne alındığında sürecin "kolay" olduğunu belirtti. Bandın "kurtarılabilir olma şansının oldukça yüksek" olduğunu açıkladı. İnce, kaplamalı bir filme ve hassas manyetik sinyal bütünlüğüne dayanan bir ortam için, on yıllarca depolama sonrasında bile iyi bir performans sergiledi.

Kossow, okuma yükselticisini izole ederek ve çok kanallı, yüksek hızlı analog-dijital dönüştürücü kullanarak verileri kurtardı. Sistem, sinyali okuma bandı analiz programıyla işlemeden önce verileri yaklaşık 100 gigabayt RAM'e aktardı.

Bu düzenek, analog sinyal verilerini doğrudan bant kafalarından yakalayıp, daha sonra dönüştürerek ve dijital olarak yeniden oluşturarak, okunması zor sinyalleri bile korumak için tasarlanmış bir yaklaşım sunmaktadır .

Resim

Bilgisayar tarihçisi Len Shustek tarafından geliştirilen analiz aracı, elde edilen dalga formu verilerini orijinal kaydı temsil eden mantıksal bloklar halinde hizaladı.

Arşiv çözümlendikten sonra, eksiksiz Unix v4 kaynak ağacı ve ilgili bileşenleri ortaya çıktı. Yaklaşık 40 MB'lık yeniden oluşturulmuş veri artık herkese açık olarak indirilebilir durumda . Yayın, sistemin başlatılması ve derlenmesi için adım adım talimatlar içeren bir README dosyası içeriyor ve bu, 1970'lerin başlarında işletim sistemlerinin nasıl hazırlandığını kasıtlı olarak yansıtıyor. Unix v4 başlangıçta, erken dönem bilgisayar sistemleri arasında artık ikonik bir model olan DEC PDP-11 minibilgisayarını gerektiriyordu. Orijinal donanım uzun zamandır eskimiş olsa da, meraklılar PDP-11 de dahil olmak üzere klasik makine mimarilerini taklit eden açık kaynaklı bir öykünme yazılımı olan SimH'yi kullanarak ortamı yeniden oluşturabilirler.

Resim

Teknik kurtarma operasyonunun ötesinde, ekip tarihsel yeniden yapılanma bilmecesiyle karşı karşıya kaldı. Unix, 1973 yılında çok amaçlı zaman paylaşımını araştıran küçük bir programcı grubu tarafından oluşturulmuş genç ve deneysel bir projeydi. Kurtarılan medya, kasetin alıcısını işaret ediyordu: Utah'ta bilgisayar grafikleri araştırmacısı olan ve orijinal Utah çaydanlığını modellemesiyle tanınan Martin Newell. Bu 3 boyutlu nesne daha sonra renderlama için evrensel bir test modeli haline geldi.

Kurtarılan Unix v4, yalnızca tarihi bir dönüm noktası değil, aynı zamanda yazılım soy ağacında nadir bir temas noktasıdır. İşletim sistemlerinin assembly dilinden yüksek seviyeli dillere geçiş yaptığı anı yakalayarak, Unix ve onun ardıllarını tanımlayacak olan taşınabilirlik ve modüler tasarımın temelini atmıştır.

Kaynak :
https://www.techspot.com/news/110712-lo ... cades.html
Kullanıcı avatarı
Kayserilifatih
Petabyte4
Petabyte4
Mesajlar: 9488
Kayıt: 30 Ağu 2024, 20:48
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 930 kez
Teşekkür edildi: 7026 kez

Re: 1973 yılına ait kayıp Unix v4 kaynak kodu, onlarca yıllık manyetik banttan kurtarıldı

Mesaj gönderen Kayserilifatih »

Yazılımların nostaljisi adına güzel bir gelişme. Eskiden herşey daha sadeydi kb ve mb'ler ile yazılımlar olurdu şimdi gb'lere kadar yaklaşıldı
Kullanıcı avatarı
burak35
Zettabyte3
Zettabyte3
Mesajlar: 17562
Kayıt: 07 Eki 2016, 13:06
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 10123 kez
Teşekkür edildi: 11785 kez

Re: 1973 yılına ait kayıp Unix v4 kaynak kodu, onlarca yıllık manyetik banttan kurtarıldı

Mesaj gönderen burak35 »

Adamlar yarım asırlık hazine kurtarmış.
Kullanıcı avatarı
TRWE_2012
Zettabyte1
Zettabyte1
Mesajlar: 15194
Kayıt: 25 Eyl 2013, 13:38
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 2517 kez
Teşekkür edildi: 5333 kez

Re: 1973 yılına ait kayıp Unix v4 kaynak kodu, onlarca yıllık manyetik banttan kurtarıldı

Mesaj gönderen TRWE_2012 »

burak35 yazdı: 28 Ara 2025, 19:35 Adamlar yarım asırlık hazine kurtarmış.
Aynen....GNU/Unix kullanmış/deneyimlemiş biri olarak bu gelişme benim gözümde , "define" bulmak gibi bir şey....!!!

Yani özetle :Bugün için ne anlam ifade ediyor? bu haberdeki gelişmeler :

UNIX’in neden bu kadar sağlam tasarlandığını birebir görmek mümkün
Kernel mimarisinin evrimini incelemek mümkün


“Basitlik = güç” felsefesinin kökeni görülebiliyor
UNIX V4 (Version 4), 1973 yılında Dennis Ritchie & Ken Thompson tarafından geliştirildi.

Bu sürüm:

C diline geçişin neredeyse tamamlandığı dönemdir
Modern UNIX felsefesinin (küçük araçlar, pipe, dosya her şeydir) netleştiği noktadır
Bugünkü Linux, BSD, macOS’un DNA’sının şekillendiği evredir


Yani bu kodlar ataların kemikleri gibidir.
Kullanıcı avatarı
burak35
Zettabyte3
Zettabyte3
Mesajlar: 17562
Kayıt: 07 Eki 2016, 13:06
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 10123 kez
Teşekkür edildi: 11785 kez

Re: 1973 yılına ait kayıp Unix v4 kaynak kodu, onlarca yıllık manyetik banttan kurtarıldı

Mesaj gönderen burak35 »

O yuvarlak manyetik eski tip bantlar acaba müzik sektöründede kullanıldı mı ? Merak ettim.
Kullanıcı avatarı
TRWE_2012
Zettabyte1
Zettabyte1
Mesajlar: 15194
Kayıt: 25 Eyl 2013, 13:38
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 2517 kez
Teşekkür edildi: 5333 kez

Re: 1973 yılına ait kayıp Unix v4 kaynak kodu, onlarca yıllık manyetik banttan kurtarıldı

Mesaj gönderen TRWE_2012 »

burak35 yazdı: 31 Ara 2025, 17:38 O yuvarlak manyetik eski tip bantlar acaba müzik sektöründede kullanıldı mı ? Merak ettim.
Vardı...Taş plaklar özellikle 45'likler de kullanıldı.
Kullanıcı avatarı
burak35
Zettabyte3
Zettabyte3
Mesajlar: 17562
Kayıt: 07 Eki 2016, 13:06
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 10123 kez
Teşekkür edildi: 11785 kez

Re: 1973 yılına ait kayıp Unix v4 kaynak kodu, onlarca yıllık manyetik banttan kurtarıldı

Mesaj gönderen burak35 »

Buna benzer birşey bikaç müzik kanalında gördüm çünkü.
Kullanıcı avatarı
Kayserilifatih
Petabyte4
Petabyte4
Mesajlar: 9488
Kayıt: 30 Ağu 2024, 20:48
cinsiyet: Erkek
Teşekkür etti: 930 kez
Teşekkür edildi: 7026 kez

Re: 1973 yılına ait kayıp Unix v4 kaynak kodu, onlarca yıllık manyetik banttan kurtarıldı

Mesaj gönderen Kayserilifatih »

Plaklar daha güzeldi zamanında bir kaç kez makinede plak çalmıştık
Cevapla