Çeyrek depoyla dünya turu
- Bekir 65
- Megabyte3
- Mesajlar: 1321
- Kayıt: 11 Nis 2006, 22:05
- cinsiyet: Erkek
Çeyrek depoyla dünya turu
Shell Eco-Marathon yarısması bu yıl Fransa’da yapılacak. En az yakıtla en uzun yolu almak üzerine kurulu yarısmaya bu yıl da katılacak Özel Kasımoglu Fen Lisesi ögrencileri, hidrojenle 2 bin 500 km yol gitmeyi kafaya takmıs durumda.
Birkaç litre yakıtla dünya turu bir hayal mi? Henüz üniversite ve lise sıralarında okuyan genç beyinlerin gelistirdigi teknoloji harikası araçlar bunu mümkün kılıyor. Gençler, tasarladıkları araçlarla katıldıkları yarısmalarda rekorlar kırıyor. Örnegin Shell’in organizasyonuyla 2006’da gerçeklestirilen Shell Eco-Marathon yarısmasında birinci gelen takım 1 litre yakıtla 2 bin 885 km yol almayı basarmıstı. Bu da 40 bin km’lik dünya turu için simdilik 13 litreye tekabül ediyor. Aynı yarısmaya Türkiye’den katılan Özel Kasımoglu Fen Lisesi hidrojen dalında liseler arasında birinci gelerek büyük bir basarının altına imza atmıstı. Kasımoglu Lisesi, Mayıs 11-13 tarihleri arasında Fransa’nın Nogaro kentinde gerçeklestirilecek bu yılki yarıslarda da iddialı. Geçen yıl 1 litre yakıtla bin 145 km yol kat eden ekibin lideri ve okulun fizik ögretmeni Vedat Keskin, bu yıl 1 litre yakıtla 2 bin 500 km yol almayı hedeflediklerini söylüyor. 3 kisilik takımdan 2’si lise 2’nci sınıf ögrencisi, biri ise henüz lise birinci sınıfta okuyor. Lise 1 ögrencisi Metin Toruk aynı zamanda takımın pilotu. Toruk, bu yıl da lise kategorisinde birinci gelerek kürsüde Türk bayragını dalgalandıracakları konusunda oldukça iddialı. Hidrojenle yarısan araç kategorisinde liseler arasında 2006 sampiyonu olan Kasımoglu Lisesi, alternatif enerji kategorisinde 3’üncü, genel kategoride ise 5.’lik elde etmisti.
Bu yıl ülkemizi temsil edecek en iddialı takımlardan biri de yarısmaya ilk kez katılacak olan Bogaziçi Üniversitesi. Buhar isimli araçlarıyla hidrojen kategorisinde yarısacak takımın hedefi 1 litre yakıtla 4 bin km yol almak. 6 kisiden olusan takımın tüm üyeleri üniversitenin makine ve fizik bölümlerinde okuyan 4’üncü sınıf ögrencilerinden olusuyor. Takım lideri Kamil Börekçioglu üniversiteler kategorisinde birincilik elde etmeyi hedeflediklerini kaydediyor. Yas ortalaması 16 olan Marmara Koleji ögrencileri ise, simsek adını verdikleri araçlarıyla güvenlik ve dizayn dallarında ödül almayı hedefliyor.
Dünyadaki mevcut enerji kaynaklarının hızlı tüketimi yakıt tasarrufu ve alternatif enerjileri daha güncel hale getirdi. Otomotiv üreticileri yakıt tasarrufunu amaçlayan en son araç modellerini üretmek için birbiriyle yarısıyor. Hidrojen, günes enerjisi, elektrik ve biyokütleden elde edilen yakıtlar gibi alternatif enerji kaynakları da gelecegin enerji sıkıntısını karsılamanın kritik bir parçasını teskil ediyor. Büyük sirketler alternatif enerji kaynaklarına devasa bütçelerle yatırım yapıyor. Örnegin Shell’in 2000 yılından bu yana bu alana yaptıgı yatırım miktarı 1 milyar dolar. Yatırımlardan biri de bu yıl 22’ncisi düzenlenecek olan Shell Eco-Marathon yarısması. 11-13 Mayıs tarihleri arasında Fransa’nın Nogaro kentinde yapılacak yarısmaya Türkiye dördüncü kez katılacak. Tüm dünyadan toplam 257 okulun katılacagı yarısmada ekipler Fransız takımı Lycee La Joliverie’in geçtigimiz yıl gerçeklestirdigi 1 litre yakıtla 2 bin 885 km yol alma rekorunu kırmak için mücadele edecek.
Türkiye’den 13 okul yarısacak
Güneydogu Fransa’daki Nogaro Yarıs Pisti’nde gerçeklestirilecek Shell Eco-Marathon’a, tüm dünyadan ülkeler katılıyor. Yarısmada Türkiye’den ülkemizi 13 okul temsil edecek. Türk gençleri Shell Eco-Marathon’a katılarak bilgi ve yeteneklerini uluslararası arenada yarıstırma sansı elde edecek. Genç Türk tasarımcıların gelistirdikleri yarının akıllı araçları arasında LPG ve petrolün yanı sıra, gelecegin enerji türü olarak nitelendirilen “hidrojen” ve “günes” enerjisi ile çalısan araçlar bile var. Yarısmaya, İTÜ, Bogaziçi ve Yıldız Teknik Üniversitesi ile Özel Kasımoglu Fen Lisesi ve Özel Toprak Lisesi “hidrojen”, Ege Üniversitesi ise “günes enerjisi” kategorisinde katılacak. İTÜ ögrencilerinin ‘Hydrobee” ismiyle hazırladıgı araç, Türkiye’de hidrojen pili ile çalısan araçlar kategorisinde öncü çalısmalar arasında yer alıyor. Genç Türk tasarımcılar, mayıs ayında Fransa’nın Nogaro yarıs pistinde yenilikçi araçlarını ilk kez gün ısıgına çıkardıklarında, dünyanın önde gelen otomobil tasarımcılarına, sürdürülebilir bir ulasım için olusturdukları çözüm tekliflerini sunma fırsatı da yakalayacak.
Hedef, en az yakan aracı kesfetmek
Shell Eco-Marathon, lise ve kolejler, teknik lise, üniversiteler ve bagımsız olmak üzere 4 kategoriden olusuyor. Prototip ve UrbanConcept olmak üzere iki grubun yer aldıgı yarısmada araçlar benzin, dizel, LPG ve alternatif enerji kaynakları (hidrojen, rüzgar, günes ve bio-kütle) olmak üzere 4 enerji sınıfında yerini alıyor. Temel araçlar, iletisim, tasarım, teknik yenilik, emniyet, egitim dallarında ödüllerin verildigi Eco-Marathon’a katılan ekipler bir veya daha fazla ödül kategorisinde yarısabiliyor. Hedefin çok az bir bütçeyle yakıt tasarrufu getiren bir araç tasarlamak ve yapmak oldugu Eco-Marathon’da yarıs ise 7 parkuru 50 dakika 34 saniyeden az bir sürede 30 kilometre hızla tamamlamaktan ibaret. Yarıs bittikten sonra gerçek yakıt tüketimi ölçülüyor ve daha sonra kilometre-litre rakamına çevriliyor.
Alintidir